De senaste dagarna har Expressen toppat sin hemsida med ett gloriferande reportage om Dödspatrullens ledargestalt Mehdi ”Dumlee” Sachit som iförd skyddsväst får en chans att marknadsföra sitt gäng, ett kriminellt leverne och sin nya musikkarriär. Samnytt visade på fredagen att Expressen mörkar Sachits medverkan i en blodig gruppvåldtäkt där en flicka våldtogs av uppemot åtta invandrare och bland annat fick en pistol upptryckt i underlivet. Nu försvarar Expressen beslutet att ge gangstern en plattform och även att mörka gruppvåldtäkten med hänvisning till pressetik.

Det var på fredagsmorgonen som den vänsterliberala tidningen Expressen publicerade Nina Svanbergs artikel och videointervju med 25-årige irakiern Mehdi Sachit. Han är mer känd under namnet ”Dumlee” och ingår i gängkriminella Dödspatrullens inre krets.

LÄS ÄVEN: Dödspatrullens Mehdi ”Dumlee” Sachit glorifieras i Expressen – gruppvåldtog flicka blodig under pistolhot

Artikeln pryds med flera bilder där Sachit får visa upp sig i skyddsväst, sina gängtatueringar och Dödspatrullens egen t-shirt. Men även externa videoklipp i vilka han visar sin guldklocka och exklusiva märkeskläder.

Faksimil Expressen
Faksimil Expressen

Fick pistol i munnen och underlivet under våldtäkten

Uppgiften som Expressen valde att inte utveckla utan i stället nöja sig med att omnämna som att han är dömd för ett ”övergrepp” – är en gruppvåldtäkt som Sachit utförde tillsammans med uppemot sju andra invandrare i en kolonistuga på Järvafältet i Stockholm.

Flickan som utsattes berättade för polisen att gänget ska ha tagit fram en pistol som riktades mot hennes huvud, fördes upp i munnen och underlivet under våldtäkten. En av männen krävde att flickan som grät skulle vara tyst medan de våldtog henne vaginalt och oralt. I både tingsrätten och hovrätten dömdes Sachit för grov våldtäkt till fängelse.

”Kritiskt reportage” men gör reklam för gangsterns musik

Många har reagerat över att Expressen, vid sidan om att glorifera Sachit som gangstertopp, även marknadsför hans konto på musiktjänsten Spotify där han nyligen har släppt en låt.

Dumlees musikkonto. Foto: Faskimil Expressen

”Expressen hjälper gängkriminella med gratis reklam”

I sociala medier har Expressen fått ett stort antal kommentarer där många vill veta hur tidningen har resonerat när man mörkat den brutala gruppvåldtäkten. Tidningen får även kritik för att vara en plattform där gangsters kan marknadsföra sig.

Kollegor rycker ut i försvar: ”Ta och kamma er”

Journalisterna Anna Gullberg och Karin Olsson hos Expressen har gett sig in i debatten kring gangsterreportaget i sociala medier för att ge deras syn. Gullberg anser att det är en proffsig intervju med ”tuffa” frågor. Olsson framför att artikeln borde tjäna som ”föredöme”.

Expressenchefen kan inte svara på frågor

Efter den massiva kritiken mot Expressen har Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare, tvingats svara på läsarnas kritik. Men något konkret svar har han inte utan hänvisar till ”pressetiska aspekter”.

Granström får frågan om han är nöjd med publiceringen och svaret är tydligt.

Försöker ändra fokus till näthat

I samband med stormen mot Expressen har ansvariga hanterat situationen genom att göra sig till offer. Både Nina Svanberg som står bakom artikeln och Klas Granström lyfter nu att de utsätts för så kallat näthat efter publiceringen.

Expressen kom på gängets namn

Tidningen Fria Tider uppmärksammade på lördagen att det är just Expressen som år 2017 myntade gängnamnet ”Dödspatrullen” – något som sedan kom att bli deras officiella namn. Sachit anser att namnet är ”fet”.

– Den är fet, jao? Det var media som började kalla oss det. Det lät bra, så fick vi ta det. Dödspatrull, vad låter det som att vi gör? Det är bra. Eller bra och bra, det beror på hur man ser på det, säger Sachit till Expressen.

LÄS ÄVEN: Samtliga gängledare i Stockholm har invandrarbakgrund – Expressen försöker tona ned