➤ KRÖNIKA  Doku är ett partipolitiskt och religiöst obundet projekt med målet att granska den våldsbejakande islamismen i Sverige. Islamismen är ju tyvärr, på grund av vår ansvarslösa invandringspolitik, ett växande problem.

En av journalisterna bakom projektet är Magnus Sandelin. Han är en av dem, som enligt min bedömning, kan mest om den islamistiska miljön i Sverige. Han är väldigt saklig och proffsig och utan någon besvärande politisk agenda som lutar åt vare sig höger eller vänster.

År 2016 gav Sandelin ut reportageboken Svenska IS-krigare – Från al-Qaida till jihadi cool. Få har den insiderkunskap som han har. I boken kunde han bland annat visa kopplingarna mellan gangstermiljön i de invandrartäta förorterna och salafismen.

I en serie artiklar kartlägger Doku ledande islamistiska ”influencers” i Sverige. Det handlar om personer som radikaliserar unga muslimer. I den sjätte och senaste artikeln (24/1) skriver Sandelin om en viss Bilal Borchali: ”Predikanten som uppmanar kvinnor till lydnad”.

Sandelin citerar ur en föreläsning som Borchali hållit under rubriken: ”Kvinnans väg till paradiset”. Där säger predikanten så här:

Idag så tänkte jag påminna våra dyrbara systrar om påminnelser där profeten Muhammed, frid vare över honom, säger i ett uttalande och meddelar kvinnan hur hon kan tillträda paradiset. Det är väldigt enkelt egentligen.

Och så här:

Profeten Muhammad, frid vara över honom, sade: Den kvinna som ber sina fem dagliga böner, fastar sin månad, tar vara på sitt könsorgan och lyder sin man…

Saken är den att Borchali inte har hittat på det här själv. Yttrandet av Muhammed finns. Och det är erkänt inom vanlig och normal islam. Jag har svårt att tänka mig att någon imam skulle ”ta avstånd” från detta yttrande. Det vore ju att säga att Muhammed hade fel, vilket går emot hela grunden i islam. Muhammed kom med Koranen. Han är lärare och ledare. Han vet bäst.

Det blir aningen märkligt när man får en sådan mainstreamåsikt, ”kvinnor ska lyda sin man”, som ett uttryck för extremism eller radikalism. I stort sett alla världens imamer och islamiska predikanter håller med Borchali. Visst räknas det som extremism i Sverige, men det är inte islamisk extremism. Det här understryker bara hur stor skillnaden faktiskt är mellan vanlig svensk kultur och vanlig islam.

År 2013 publicerade Pew Research Center en undersökning om vad världens muslimer tyckte i olika frågor. På frågan ”Måste en hustru alltid lyda sin make?” svarade en majoritet ja. I Tunisien svarade 93 procent ja, i Marocko och Irak 92 procent.

Frågan är dock lite fel ställd. För enligt sharia ska en hustru inte ”alltid” lyda sin make, utan bara om han befaller något som är i enlighet med sharia. Om han befaller henne att bryta mot sharia, ska hon inte lyda. Hade man tagit bort ordet ”alltid” hade förmodligen ännu fler muslimer svarat ja. I samma undersökning framgår det att en stor majoritet av muslimerna i många länder vill ha sharia som lag.

Sandelin beskriver Borchali så här:

Borchali kallas även SMS-Bilal efter hans prenumerationstjänst där man kan få sms med dagliga religiösa påminnelser. Han är bosatt i Lund och en av de mest aktiva salafistiska predikanterna i Sverige. Han ingår i ett nätverk bestående av en handfull föreläsare som reser runt och predikar ett fundamentalistiskt budskap till framförallt ungdomar. I den här radikala miljön anses de vara religiösa auktoriteter och har därmed en stor möjlighet att påverka hur unga människor ska tycka, tänka och agera.

Då jag var muslim träffade jag Borchali i Uppsalamoskén. Han var där för att predika. Uppsalamoskén är en stor moské som är fullpackad med folk varje fredag. Det är en helt vanlig moské och tillhör ingen ytterkantssekt. Att Borchali får predika där, och i andra helt vanliga moskéer runtom i Sverige, visar att han inte räknas som någon extrem figur.

Salafism innebär att man försöker hålla sig till källorna, till Koranen och Muhammed. Det är detta som gör salafismen så problematisk i väst, för dessa källor är så problematiska. Men för många muslimer som vill göra sitt bästa för att följa Muhammed, är salafismen tvärtom attraktiv.

I en predikan i Uppsalamoskén den 31 maj 2013 med rubriken ”Ungdomarnas ansvar” manade Bilal församlingen till att följa hela Koranen till punkt och pricka. ”Hela paketet”, som han säger. Han säger sedan att Gud har fört muslimerna till Sverige och Uppsala av en anledning: för att sprida islam.

Jag lyssnade inte på denna predikan i moskén, för det var efter att jag hade lämnat islam. Men jag har hört den på YouTube.

Borchali uppmanar föräldrar att uppfostra sina barn muslimskt och stå emot det svenska samhällets negativa inflytande. De bör läsa Koranen istället för Aftonbladet och Metro, säger han. De unga bör ha profeten Muhammed som sin förebild istället för ”fotbollsspelare” och ”skådespelare”. Han säger vidare att ”vi muslimer” måste försöka ”ge islam segern” och att vi aktivt måste stoppa ”dåliga saker”, som ”flickvänner” och ”musik”, annars kommer Gud att förbanna oss som han en gång förbannade Israels folk, det vill säga judarna.

Den unge imamen fortsätter med att betona hur viktigt det är att nå muslimska ungdomar och engagera dem i det salafistiska missionsarbetet. Det finns ”massor av bidrag” att söka i det här landet, utbrister han. Underförstått att de muslimer som inte gör något för att missionera för den sanna tron inte har något annat att skylla på än sin lathet. I det här landet kan man till och med erhålla skattepengar för att sprida salafismen, så passa på!