Medan självkörande fordon blir allt vanligare, och vanliga lastbilschaufförer blir överflödiga, ökar samtidigt behovet av en ny slags yrkesgrupp som styr och övervakar de så kallade “poddarna” framför datorskärmar.
– Det innebär en stor förändring i arbetsmiljön om man jämför med traditionella lastbilschaufförer, säger personalchefen Mattias Nagér till Göteborgs-Posten.
Redan i dag använder bland annat Lidl, Schenker och Coca-Cola företaget Einrides elektriska lastbilar, eller “poddar”. Men då trafikmiljöerna skiftar är det samtidigt viktigt att en mänsklig förare övervakar och kan ta över vid behov, vilket görs av särskilda operatörer på distans.
Nu rekryterar man sina första fjärrchaufförer och på sikt räknar man med att anställa ett 50-tal operatörer.
– Det vi behöver är en erfaren lastbilschaufför som samtidigt vill utveckla yrket till nästa nivå. Han eller hon kommer att jobba i våra lokaler vid gamla Götaverken och ska ansvara för fordon som går i kommersiella flöden och ta sig från punkt a till punkt b, men det handlar också om att vara med i den tekniska utvecklingen av fordonen och till exempel göra bromstester. En tredje viktig roll är att kravställa den nya yrkesrollen – hur ska “hytten” vara utformad och hur ska ratten och reglagen vara utformade.
Hytten påminner om en flygsimulator med en stol, ratt och en mängd skärmar. Operatören ska kunna bedöma när den ska ta över fordonen från den självkörande tekniken. I enklare förarmiljöer, till exempel i inhägnade områden, kan en chaufför ansvara för 6-8 fordon medan i mera komplexa miljöer till exempel på landsväg eller motorväg kan ansvara för 1-3 fordon.
– I stället för landsväg, rödljus och vägkrogar så får fjärrchaufförerna nära kollegor som också är fjärrchaufförer som sitter i samma kontrollrum. Det är ett helt nytt yrke.