MP:s pressträff i måndags var inte så välbesökt. Bild: Regeringen.

Fordonsskatten chockhöjs igen – bilägare tvingas betala upp till 26 000 kronor om året

Efter påtryckningar från Miljöpartiet ligger nu ett färdigt regeringsförslag på bordet som innebär nya kraftiga höjningar av fordonsskatten för bilägare som inte har råd att byta till en ny elbil. MP kallar initiativet för ”Grön rivstart”.

Den som kör en sedvanlig bensin- eller dieseldriven Volvo ska enligt förslaget betala 9000 kronor och för en Audi-ägare kan skatten uppgå till hela 26 000 kronor. Det kan jämföras med 360 kronor i skatt för den som har råd med en eldriven Kia Niro.

Bakas in i budget godkänd av C och L

På måndagen meddelande miljöminister Isabella Lovin (MP) och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vid en presskonferens att Socialdemokraterna och den rödgröna JÖK-regeringens stödhjul, Centerpartiet och Liberalerna, säger ja till Miljöpartiets krav på förändringar i det så kallade bonus-malus-systemet för bestraffning och belöning av olika typer av fordon. Ändringarna träder i kraft från och med den 1 april nästa år och är inbakade i budgetpropositionen för 2021.

För vanliga bilägare innebär det i flertalet fall en höjning av fordonsskatten med flera tusenlappar. Pengarna går till att ge den som har råd med en ny dyr laddhybrid eller renodlad elbil en rejäl inköpsbonus. Enligt miljödepartementet som styrs av MP krävs en hårdare miljöstyrning av den svenska fordonsflottan.

26 000 i skatt för en bensinbil – 360 för en elbil

Den som har en ordinär besnin- eller dieseldrigen Volvo får enligt de nya straffbeskattningsreglerna räkna med att betala runt 9 000 kronor i fordonsskatt. Det är en höjning med mellan 2500 och 3000 kronor beroende på modell. En Audi-ägare kan få betala upp till 26 000 om året.

Den som har råd att byta upp sig till en fabriksny eldriven Kia Niro kommer desto lindrigare undan – förutom ett presentkort på 70 000 kronor när bilen köps stannar fordonsskatten vid blygsamma 360 kronor om året.

Andra chockhöjningen på kort tid

Skattehöjningen på mellan 30-50 procent för fossilbränsledrivna fordon genomförs trots att fordonsskatten höjdes kraftigt så sent som den 1 januari i år. Den ingår i ett större paket som Miljöpartiet under parollen ”grön rivstart” har drivit igenom, där drygt fem och en halv miljarder skattekronor satsas på att minska transportsektorns påstådda klimatpåverkan utifrån föreställningen om att vi befinner oss i en klimatkris med jordens undergång nära förestående.

Kritiker menar att dessa miljrder skulle göra bättre nytta för att bekämpa verkliga kriser såsom den ekonomiska i spåren av corona, vårdkrisen, krisen inom polisen och den relaterade krisen med den skenande gängbrottsligheten.

Många bilägare arga och oroliga

Det uppmärksammade bensinupproret nyligen indikerar också att bilägarna som grupp anser sig vara överbeskattade redan idag. Oron och ilskan är utbredd, i synnerhet bland de som bor i glesbygd och saknar andra transportalternativ. MP bemöter kritiken med att flertalet kriser kan lösas med det man kallar ”grön återhämtning”.

Miljöpartiet har fått igenom ett målsättningsbeslut i regeringen om att transportsektorns utsläpp ska minska med 70 procent till 2030. Om prognoser visar att det målet inte kan uppnås och nuvarande regring får förnyat förtroende i valet 2022 kan ytterligare åtgärder riktade mot traditionella bilägare komma att vidtas.

authorimage

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.