Precis då den politiska korrektheten aldrig varit mer omodern och opassande gick det klassiska brittiska bilmärket i fjol emot strömmen och producerade en extremt politiskt korrekt reklamfilm där själva bilen överhuvudtaget inte syntes. Nu kommer räkningen för ställningstagandet.
Det var i samband med att Jaguar lanserade en radikal förnyelse av sitt klassiska varumärke med en ny reklamkampanj som företaget fick stor uppmärksamhet och kritik.
Kampanjen jämfördes med tidigare försök av stora märken att vara politiskt korrekta men som slutat i katastrof med kraftigt fallande försäljningssiffror.
LÄS ÄVEN: Kritikstorm mot klassiskt bilmärkes PK-reklam
En av dem som reagerade på pk-kampanjen var Nigel Farage, han spådde att Jaguar skulle falla omkull:
I dagarna rapporterades att Jaguars försäljning har sjunkit med mer än en fjärdedel under det senaste kvartalet efter att märket beslutade att gå i den politiskt korrekta riktningen.
Designexperter och Jaguar-fans förlöjligade förnyelsen och kallade den “kulturell vandalism” och “det mest destruktiva marknadsföringsdraget någonsin”.
“Go woke, go broke”, kommenterar Nigel Farage nu:
Den utskällda reklamfilmen:
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.