I en uppmärksammad och kritiserad kampanj från Oatly ville det svenska livsmedelsföretaget få folk att ”Spola mjölken”, som anspelar på den 40 år gamla kampanjen ”Spola kröken”, och i stället välja deras havredryck vilken man påstår är mycket bättre än mjölk och dessutom har en mindre miljöpåverkan. Företaget har tidigare sponsrat Alex Schulman som tidigare tydligt gjort klart att han hatar svensk mjölkindustri, för att nu låta sig sponsras av Arla.

Från att ha sponsrats av Oatly och tillsammans med dem lobbat mot mjölkindustrin kovände Alex Schulman nyligen.

I en intervju med Nöjesguiden sa Schulman att ”jag råkar känna ett instinktivt hat mot mjölkindustrin” och ”jag avskyr Arla och Svensk Mjölk-lobbyn”.

”Mjölk från kossor ska kalvar dricka, inte människor. Nu slår de också ett slag för att rädda planeten. Genom att upphöra med denna sjuka syssla, att dricka mjölk, så kommer vi ett steg närmare att rädda jorden”, skrev Schulman i ett inlägg på Instagram 2015.

Nu heter det i stället att Schulman vill ”stödja svenska kobönder” med uppmaningen om att ”hålla utkik efter den röda kon” då man handlar ost.

LÄS ÄVEN: Schulman hyllar barndomshemmets förvandling till moské i Filipstad: ”Det var väldigt fint”

– Man har rätt att säga vad man vill och det skulle vara förmätet av mig att ha synpunkter på vad som sagts tidigare. Vi är helt medvetna om deras tidigare samarbete med Oatly. Jag vet inte om den historien diskuterades i samband med det här samarbetet men jag utgår från att alla aspekter har utretts, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige.

I ett mejl till Aktuell Hållbarhet förklarar Schulman sin inställning för dagen:

Det måste varit sex år sedan Oatly sponsrade vår podd. Jag berättade då hur mycket jag ogillade komjölk. Det gör jag fortfarande! Kan inte dricka det, gillar inte smaken. Har druckit Oatlys havremjölk till kaffet sedan 2013. Däremot har jag aldrig gjort någon hemlighet av att jag älskar ost. Med tanke på de enorma mängder bilder på ostar jag lagt ut på Instagram och på andra ställen så torde jag kanske vara Sveriges mest dokumenterade ostälskare? Därför kändes det roligt och rimligt när Arla i somras hörde av sig och ville att vi skulle prata ostar i vår podcast.

Kritik
Kritiken mot Oatly har framför allt gått ut på den kinesiska statens huvudägande genom bolaget China Resources som samtidigt bygger kolkraftverk i Kina. Många svenska bönder har också reagerat starkt.

– Det är så lätt att ge sig på lantbruket, det spär på det här med bondeskam och att lantbruket är den stora boven, när vi egentligen är en del av lösningen, säger Joakim Furhoff som tillsammans med sin fru driver en växtodlingsgård med 200 hektar söder om Skövde i Västergötland. Furhoff vill inte att hans havre ska gå till Oatly.

– Oatly behöver oss bönder, därför ska de inte smutskasta mjölken och vår yrkeskår, säger Peter Petersson som driver ekologisk mjölkproduktion med cirka 100 kor utanför Älmhult i Småland.

LÄS ÄVEN: Alex Schulman om branden i Notre Dame: ”Äntligen.”

Ytterligare en av Oatlys kritiker är Youtube-profilen Matgeek som i en video nyligen gick närmare in på ämnet och som bonus visade hur man billigt och enkelt kan tillverka sin egen havredryck hemma.