Början på Elon Musks Hyperloop

Första bilderna på Elon Musks underjordiska transportsystem

13 Shares

➤ Elon Musk, superentreprenören bakom bland annat Tesla och PayPal, har påbörjat sitt omtalade grävprojekt. Nu får vi ta del av de första bilderna från det underjordiska transportsystemet.

Det är Musks nya företag, the Boring Company, som bygger ett transportsystem under jorden för personbilar och fotgängare för att reducera trafikproblemen i Los Angeles. Fotona avslöjar att arbetet kommit igång på allvar med debuttunneln.

Musk nämnde denna futuristiska idé så sent som förra året efter att han fastnat i en trafikstockning:

(”Trafiken gör mig galen. Jag ska bygga en tunnelborrmaskin och bara börja bygga ”, skrev Musk )

Då visste folk inte vad han pratade om. Det gör de nu.

[soliloquy id=”207196”]

Ett nätverk av tunnlar
Projektet inkluderar, om det genomförs fullt ut,  ett nätverk av tunnlar kors och tvärs över staden (eller snarare under). Fordon transporteras genom tunnlarna på rälsbaserade elektriska slädar med hastigheter upp till 240 kilometer i timmen.

Ett fordon med dess passagerare hissas ner från gatan till släden, medan fotgängare och cyklister går in i stora ”pods”. Slädarna byter från huvudtunnlar till sidotunnlar för på- och avstigning, så att trafiken i systemen kan fortsätta att flyta på.

”Detta är en stor skillnad jämfört med tunnelbanor som stannar på varje stopp oavsett om du ska av eller ej”, förklarar Musk.

Såhär ser konceptet ut:

Den delvis färdiga tunneln är ett bevis på Musk beslutsamhet att se till att projektet blir verklighet, även om LA:s trafikanter får vänta flera år innan de har att användbart tunnelnätverk att använda, om det någonsin blir klart.

Faktum är att det kräver inte bara stora investeringar, utan även flera år av störande ombyggnationer runt om i staden, vilket innebär att Musk måste övertyga myndigheter om att projektet verkligen är värt det. Den första tunneln, som kan beskådas på bilderna ovan, ses om ett test inför det större projektet.

Se den svindlande hastigheten från deras hastighetstest:

Skiljer sig mot tunnelbana
Tanken med projektet är inte att komma med någon revolutionerande ny teknik utan att göra klassisk tunnelborrning mer effektiv. Fördelar jämfört med klassiska tunnelbanor är exempelvis att elektriska slädar är snabbare än konventionella tunnelbanetåg och dessutom är autonoma fordon utan mellanstopp, vilket gör att medelfarten ligger nära maxfarten.

Enligt projektets hemsida är det väldigt dyrt att bygga tunnlar, omkring 8 miljarder kronor per 1,6 kilometer. De kostnaderna måste reduceras till en tiondel för att göra ett tunnelnätverk ekonomiskt realistiskt.

Detta kan göras på två sätt: Diametern på själva tunneln kan minskas från nuvarande 8,5 till 4,25 meter vilket kräver att fordonen placeras på stabiliserade elektriska slädar. Kostnaden för att bygga en tunnel minskar då med 3-4 gånger.

Ökad borrhastighet
Det andra sättet är att öka hastigheten på borrningsmaskinen. Idag är tunnelborrar väldigt långsamma; en snigel är omkring 14 gånger snabbare än en en mjukjordsborr. The Boring Company har till och med utlyst en tävling mot deras snigel Gary:

[soliloquy id=”207243″]

Här går det att läsa mer om företagets idéer om hur borrhastigheten kan ökas.

13 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.