Försvarsmakten lanserade under helgen en ny politisk kampanj. En kampanj som har som syfte att väcka reaktioner. “Som en virtuell handgranat rätt in i alternativhögerns kommentatörskrets”, kommenterar en anställd på Fortifikationsverket.

“Vi kommer kämpa till siste hen.”

Det är under söndagen som Försvarsmakten lanserar ännu en politisk kampanj i sociala och traditionella medier. Anledningen är Stockholm Pride vecka 31. Bland annat köps hela Svenska dagbladet upp för kampanjen.

Faksimil

“Virtuell handgranat”

Missa inte vårt PLUS-innehåll!

En chef på Fortifikationsverket, den myndighet som förvaltar Försvarsmaktens fastigheter, är snabbt ute och hyllar tilltaget.

“Den årliga pridekampanjen! Som en virtuell handgranat rätt in i alternativhögerns kommentatörskrets. Hjälm på! Konstigt att det ska vara så laddat för vissa. Kämpa på redaktionen, ni gör ett bra jobb!” skriver han som kommentar på Instagram.

Faksimil

Det är tydligt att det inom branschen ses som ett politiskt krigande mot dem som inte delar Försvarsmaktens vänsterradikala åsikter.

Ilskna kommentarer

För många är upprörda över att Försvarsmakten lanserat ännu en kampanj som retar upp folk. Många som kommenterar den i sociala medier fokuserar just på det: Att det är en myndighet som, om någon, borde fokusera på att ena istället för att splittra.

“Att ordet hen skaver är hela poängen med kampanjen”, skriver Försvarsmakten som kommentar på Instagram.

Faksimil

Andra frågar sig om försvaret inte borde lyfta fram den svenska flaggan istället för Prideflaggan.

LÄS ÄVEN: Försvarets Pride-annons kostade 875 000 kronor

Trots att Försvarsmakten öppet medger att man är ute efter att skapa motreaktioner och polarisera, så hävdas det att användandet av ordet “hen” inte är ett politiskt ställningstagande.

Istället påståd det handla om att “stå upp för vår värdegrund”.

Faksimil
Faksimil

Popcorn

Vissa som läser kommentarsfältet på Instagram tycks roas av de indignerade kommentarerna. Något som även Försvarsmaktens kommunikatörer tycks göra.

“Nu kör vi! Kaffet är nybryggt och popcornen är varma”, skriver Försvarsmakten som svar till en meme föreställandes en man som äter popcorn.

Faksimil

LÄS ÄVEN: Så mycket kostade försvarets arabiska annonskampanj