media-ned-62552
Inrikes

Fortsatt kraftigt ras för tidningarnas annonsintäkter

Publicerad 4/9/2019
Annons

Annonsintäkterna för media fortsätter att rasa. Störst är tappet för kvällspressen som på bara ett år förlorat nästan 36 procent. Det visar en sammanställning som Sveriges mediebyråer gjort.

Men även dagspress (-14,9 procent) populärpress (-21,6 procent) och fackpress (-10,2 procent) tappar. Totalt för alla medier handlar det om ett ras på 22,3 procent. Det är siffrorna för pappersupplagorna för mars i år som jämförts med samma månad förra året.

Jochum Forssell, som är vice vd på mediebyrån IUM, säger i en kommentar till Medievärlden att man förra året hoppats på att det branta nedgången skulle plana ut. Så har emellertid inte blivit fallet. Tvärtom har minussiffrorna accelererat igen.

Mats Dagerlind
Annons
Senaste nytt
Populärt just nu
841Ryska civila evakueras undan ukrainska attacker i Belgorod
Annons