Decathlon säljer redan produkten i Marocko men då man ville introducera den på den franska marknaden stötte de på patrull och flera politiker uppmanade till bojkott.

– Vi har beslutat att inte sälja den här produkten i Frankrike för tillfället, sa företagets representant Xavier Rivoire i radiokanalen RTL. Tidigare hade Rivoire för nyhetsbyrån AFP dock försvarat företagets mål att “göra sport tillgängligt för alla kvinnor i världen”.

Starkt motstånd
Angelique Thibault, som skapat plagget för Decathlon, säger att hon “motiverades av önskan att varje kvinna ska kunna springa i varje kvarter, varje stad, varje land … oavsett hennes kultur”. Planerna mötte dock på starkt motstånd från såväl allmänheten som politiker.

– En sådan produkt är inte förbjuden enligt lag, men det är en syn av kvinnor jag inte delar. Jag skulle ha föredragit att ett franskt märke inte saluför slöjan, sa hälsominister Agnes Buzyn.

Aurore Bergé, talesperson för president Emmanuel Macrons parti, lade till att “sport frigör, inte förtrycker”.

Kontroversiellt plagg sedan 2004
2004 förbjöd Frankrike, som har Europas största muslimska population, hijaben på skolor och myndigheter men den är en vanlig syn på gatorna. 2016 var landet djupt delat över förekomsten av burkini på stränderna.