Strax innan julhelgen åkte en funktionshindrad kvinna med färdtjänst från sitt hem i centrala Timrå till en närliggande matbutik för att handla. Men när kvinnan skulle åka hem igen nekade chauffören henne att resa. Det slutade med att den hon tvingades sitta och vänta i matbutiken i hela sju timmar.

Det var vid klockan 14 på onsdagen som den funktionshindrade 58-åringen skulle åka hem från livsmedelsbutiken Willys i Birsta då det tog stopp, rapporterar Sundsvalls Tidning.

LÄS ÄVEN: Färdtjänst övergav funktionshindrad vid affär – hade handlat en kasse för mycket

Färdtjänstchauffören som anlände till matbutiken meddelade den funktionshindrade kvinnan att hennes dotter inte fick åka med hem från matbutiken. Dottern som skulle vidare till sitt jobb efter att ha handlat mat med sin mor lämnade då henne och chauffören för att istället ta bussen.

Chauffören påstod att det inte fanns 39 kronor

Men då uppstod nästa problem. Chauffören påstod att den funktionshindrade kvinnan inte hade 39 kronor till att betala självkostnadspriset för färdtjänstresan och lämnade därför vårdtagaren ensam vid matbutiken.

Färdtjänstbolaget Din tur som kör på uppdrag av Timrå kommun försvarar sig med att ha försökt ringa upp den funktionshindrade kvinnan utan att få svar och att man därför har tagit sitt ansvar.

Hemtjänsten blev räddningen

Vid klockan 20 på kvällen kontaktades dottern av hemtjänsten som frågade var hennes mor befann sig. Dottern som var på jobbet fick då veta att hennes mor fortfarande satt kvar i matbutiken efter deras besök tidigare på eftermiddagen.

Dottern kontaktade färdtjänsten som efter klockan 21 hämtade på hennes mor. Då hade kvinnan väntat i över sju timmar på att få komma hem.

Både den funktionshindrade kvinnan och hennes dotter hävdar att det fanns pengar för att betala färdtjänsten.

– Jag vet att hon hade pengar, säger dottern till lokaltidningen.

LÄS ÄVEN: Taxichaufför lämnade multisjuk 77-åring ensam i mörker och oväder – avled i snödriva