Under den amerikanska presidentvalskampanjen stod det klart att traditionella medier till stora delar har spelat ut sin roll och att det är de nya internetmedierna och podcasts som drar de verkliga stora tittarsiffrorna. Detta paradigmskifte märks nu också av då Donald Trumps nya administration installerats i Vita huset.
Det ska ha varit på inrådan av sin 18-årige son Barron som Donald Trump inför valet deltog i några av världens största podcasts – bland annat en tre timmar lång intervju med Joe Rogan som i skrivande stund har 55 miljoner visningar.
Många föredrar de längre formaten där gästen får tala till punkt och dessutom slippa ha programledaren som ständigt avbrytande motståndare.
LÄS ÄVEN: Musk: Trumps intervju med Joe Rogan avgjorde valet
Trump var tidigt ute med att förstå den nya teknikens potential – först med Twitter och sedan med de nya internetmedierna och podcasts. Detta är också ett paradigmskifte han själv har talat om och är nu något som märks av i Vita huset.
Tidigare har de gamla medierna haft näst intill monopol på pressträffar i Vita huset, men det har man nu ändrat på och reserverat pats för några av de största internetmedierna som Daily Wire och Breitbart. Detta görs samtidigt som den nya administrationen aviserar sin avsikt att vara så transparanta som möjligt.
Kommer bestrida lögner
Vita husets nya pressekreterare Karoline Leavitt passade också på att uppmana medierna att försöka vara så sanningsenliga som möjligt, med hänvisning till tidigare lögner och smutskastningskampanjer mot Trump, och gjorde klart att man kommer påpeka och bestrida eventuella felaktigheter och desinformation:
LÄS ÄVEN: John F Kennedy och ufon ämnen som Trump diskuterade hos Joe Rogan