På fredagen blev en reklamskylt utanför Gävle mycket uppmärksammad. På bilden syns en slöjbärande kvinna hälsa besökare välkomna, något som många har reagerat starkt över. Gävle kommun svarade på kritiken med att det är en del av deras marknadsföring som en mångfaldsstad. Nu kan Samhällsnytt berätta mer om vem Gävles nya “affischflicka” är än vad som framgår av skylten.
Sedan torsdagen har det cirkulerat bilder i sociala medier föreställande en digital reklamskylt utanför Gävle med en kvinna som heter Suzan Hindi som välkomnar resenärer till kommunen. Gävlebon Suzan bär en tätt åtsmitande slöja på bilden som täcker hår, hals och axlar. Det har fått många att reagera i sociala medier – som anser att slöjan förtrycker kvinnor och inte bör framställas som något typiskt för en stad i Sverige.
Flera av dem som gav sig in i diskussionen påstod samtidigt att skylten är falsk och skapad i bildprogrammet Photoshop för att skapa opinion. Här nedanför följer ett videoklipp som visar att skylten faktiskt existerar:
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
https://www.facebook.com/mikael.svensson.545/videos/vb.100001239965136/2267715329946444/?type=2&theater
“Affischflicka”
Samhällsnytt kan idag berätta mer om Suzan Hindi som i sociala medier döpts till Gävles nya “affischflicka”. Suzan har sedan många år tillbaka figurerat i Gävles islamistkretsar. År 2009 publicerade vänstertidningen Arbetarbladet ett reportage från radikala Gävle moské, även kallad al-Rashideen-moskén i vilket den då 32-åriga Suzan Hindi var den som tog emot journalisten och guidade denne runt i moskén. Gävle-moskén är känd för sin extremistiska imam Abu Raad som av Gefle Dagblad avslöjats vara den militanta islamismens ledare i Sverige. På bilden nedan syns Abu Raad utanför moskén.
Gävleimamens jubel över IS-framgångar
När Islamiska staten erövrade norra Irak år 2014 hyllade Suzans och Gävle-moskéns starke ledare Abu Raad terroristernas framfart och försökte även samla ihop pengar till terrorister. Läs mer här. Här nedanför följer de ord som då publicerades på Facebook:
Allahu Akbar, Allah Akbar, Allah Akbar
O Allah, injaga skräck i Dina fienders hjärtan,
Du Levande, Föreståndaren, o Allah, Du som betvingar och återupprättar himlarna och jorden,
Bröder och systrar, be till Allah om stöd för deras (sic!) sunni-syskon i Irak, dör de utkämpar ett ödesdigert krig mot svekfullhetens, kufrs och syndfullhetens styrkor, deras patetiska lurar ingen förutom de enfaldiga och förblindade, eftersom sunniterna har slaktats av förrädarna som har deltagit i ockupationens regering, för att inte nämna förbrytelserna av miliserna och deras shiitiska, ruttna ledning som har handlat med irakiskornas heder [på så sätt] att de sunda vanorna och den rätta människonaturen äcklas av det. Detta efter att på ett falskt och lögnaktigt sätt ha gjort religionen och det profetiska hushållet till en handelsvara.
Ett folk som inte kvalificerar för att vara stumma djuren, än mindre att vara människor som andra människor, men som tyvärr har hamnat vid maktens roder i ett land där Allah har koncentrerat livets rikedomar. Be för era syskon och stötta dem med era pengar, er själva och era tungor. Vår nation har inte förlorat ett slag, där inte meningsskiljaktigheter, splittring och egots lustar har varit nationens paroller. Frukta Allah beträffande er religion och era syskon; frukta Allah, för Han är sannerligen med de gudfruktiga. “Och grip alla med ett fast grepp om Guds räddningslina och låt er inte splittras.”
Abo Raad, Riyad ad-Douhan, al-Basri
LÄS ÄVEN: Brorson till militanta islamismens ledare vann internvalet i S: ”Jag hatar judar”
I artikeln uttrycker Suzan för journalisten hur nöjd hon är att byggnaden även “utanpå syns det att det är en moské”. I samband med besöket hänvisar Suzan reportern till att låna slöja och “stora kläder”. Det handlar om att “visa respekt för moskén”. Vidare förklarar hon vikten av att inte prata under bönen “utan man koncentrerar sig på imamens ord”.
Suzan förklarar aningen förenklat för journalisten varför kvinnor och män inte får vistas i samma avdelning under bönen. Enligt henne har kvinnor inte något behov av att vara bland män under bön. Sedan fortsätter Suzan med att det är socioekonomiska faktorer som gör att kvinnor förtrycks inom islam i vissa länder.
– Islam trycker inte ner kvinnorna på något sätt. I andra länder är det snarare socioekonomiska faktorer som spelar in och männen har mer makt. Men här i Sverige är kvinnorna mer självständiga, säger Suzan.
Terrorfinansiär bidrog till moskén
I ytterligare en artikel i Arbetarbladet berättar Suzan hur tacksamma man är över att rörelsen har fått ett bidrag från Qatar som möjliggjort köpet av lokalen i Gävle som till slut blev deras moské. Enligt Gefle Dagblad är det stiftelsen Sheik Eid Mohammam Al-Thani Charity Organisation i Qatar som köpte Metodistkyrkan på Södra Rådmansgatan i Gävle och grundade Al-Rashideen moské.
En av stiftelsens grundare är Abd al-Rahman bin Umayr al-Nuaymi. Han räknas som en av de mest betydande finansiärerna av Al Qaida. Enligt tidningen har han skänkt pengar till terroristorganisationen i mer än ett decennium.
LÄS ÄVEN: Salafismen och antalet våldsbejakande islamister i Sverige har tiodubblats på tio år
Abd al-Rahman bin Umayr al-Nuaymi är sedan 2013 terrorlistad av USA, EU och FN för sin finansiering till jihadistgrupper i Irak, Syrien, Jemen och Somalia. Gefle Dagblad skriver att grundaren under en period har skänkt 17 miljoner kronor i månaden till Al Qaida i Irak, den del av terroristnätverket som senare kom att byta namn till Islamiska Staten.
Islamistiskt studieförbund
Vid sidan om sitt engagemang i Gävle moské figurerar Suzan även som krönikor hos det islamistiska studieförbundet Ibn Rushd som med sin radikala tolkning av islam utpekats för att radikalisera ungdomar i landet. Det har även framkommit uppgifter att studieförbundet har kopplingar till Muslimska brödraskapet.
Gävle kommun svarar
På fredagen svarade Johan Adolfsson, kommunikationschef i Gävle kommun på kritiken mot reklamen.
Han uppger att Suzan är en del av kommunens marknadsföring av Gävle. “Kvinnan på bilden är en av Gävles många muslimska kvinnor och hon har själv valt att bära huvudbonaden hijab för att hon vill det och för att hon känner sig som sig själv i densamma”.
LÄS ÄVEN: MSB: Muslimska brödraskapet försöker påverka det svenska samhället
Tycker du att den här artikeln var intressant? Glöm då inte att stödja Samhällsnytt med en månatlig donation! Klicka här för att se hur du kan bidra!
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.