Sökjättens moderbolag Alphabet meddelade på onsdagen att man beslutat donera nästan 30 miljoner dollar, motsvarande 261 miljoner kronor, till den nyligen skapade European Media and Information Fund som påstår sig bekämpa så kallade fake news.

Sedan Donald Trump vann presidentvalet 2016 och sedermera pandemin påstås det att mängden fake news ökat. Nätjättar som Facebook, Twitter och Google beskylls, trots regelbunden censur och nedstängningar av alternativa röster, för att inte göra tillräckligt.

Detta är något som European Media and Information Fund vill göra något åt, rapporterar Reuters. Organisationen lanserades i förra veckan av Calouste Gulbenkian Foundation, en privat portugisisk välgörenhetsstiftelse i Lissabon, och European University Institute, ett institut inrättat av EU 1976 för att bidra till bevarandet av Europas kulturella och vetenskapliga arv.

LÄS ÄVEN: Google raderar ytterligare en chattapp

För att föra kampen mot fake news ska man värva researchers, faktakollare och ideella organisationer.

Enligt Matt Brittin på Google är det viktigare än någonsin att människor har tillgång till korrekt information.

Fonden har en varaktighet på fem år.