Utan att tala om det för de användare som omfattas har Google i tysthet infört en ny teknik för riktad reklam i webbläsaren Chrome. Den nya metoden får kraftig kritik.

Det var för en vecka sen som Federated Learning of Cohorts, eller FLoC, implementerades i miljontals webbläsare som nu kommer att sortera sina användare i grupper baserat på beteende och sedan dela dessas gruppetiketter med tredjepartsspårare och annonsörer. De som omfattas har valts ut slumpvis och kan bara neka deltagande genom att stänga av tredjepartskakor, så kallade cookies, i Chrome.

På sajten Electronic Frontier Foundation, EFF, är man starkt kritiska och menar att FLoC är en dålig idé samt att den utgör ett konkret brott mot användarnas förtroende för en teknik som inte borde existera.

Dubbel spårning

Enligt EFF ska FLoC hjälpa annonsörer att rikta reklam då tredjepartskakor försvinner men under det skarpa test som pågår kommer den nya tekniken att fungera parallellt. Detta innebär att alla spårare som övervakar användares beteende på nätet nu även kommer att ta del av dessas FLoC-id.

I dagsläget ska testet ha implementerats hos användare i vissa regioner, dock inga europeiska länder. Just nu ska det röra sig om 0,5 procent av användarna i berörda regioner, men teamet bakom FLoC ska ha begärt att andelen ökas till fem procent, vilket skulle innebära tiotals eller hundratals miljoner.