➤ Även på Facebook pågår en liknande utrensning.

Google trappar nu upp kriget mot det man menar är olämpligt innehåll på videosajten Youtube, där man sedan en tid tillbaka gått hårt fram mot i synnerhet röster på den konservativa/högra sidan och antingen tagit bort möjligheten att spela reklam innan klippen – och på så vis ta bort möjligheten för upphovsmakaren att tjäna pengar på klippet ifråga, eller stänga ned både videoklipp och hela kanaler.

Tröskeln för vad som anses vara olämpligt har också successivt sänkts.

Nu utökar internetjätten personalstyrkan med 10 000 personer som manuellt ska gå igenom innehållet på Youtube. Man ska även stärka den tekniska övervakningen på sajten.

“Mänskliga värderingar är avgörande för att kunna fatta kontextuella beslut kring innehåll”, skriver Youtubes vd Susan Wojcicki i ett inlägg på företagets hemsida.

Wojcicki beskrivs som feminist och är impopulär bland Youtubes användare. Då hon laddade upp en egen video med syftet att lyssna av vad användarna själva tycker är bra och dåligt med sajten, fick den över 100 000 negativa reaktioner (tumme ned) jämfört med bara 12 000 positiva.