Senare i vinter eller nästa år – enligt samstämmiga uppgifter kommer e-handelsjätten Amazon snart att lanseras i Sverige. I andra länder där Amazon finns har man tagit betydande andelar på bekostnad av traditionella handlare.

Enligt experter Di Digital talat med kan Black Friday den 23 november vara då Amazon gör sitt officiella intåg på den svenska marknaden, medan andra uppgifter talar om att lanseringen är försenad till nästa år.

På Amazon säljs allt mellan himmel och jord men det är framför allt elektronikhandlarna som nu har anledning till oro. Företagets omsättning är dubbelt så hög som hela den svenska detaljhandeln och i hemlandet USA har man en e-handelsmarknadsandel på 40 procent.

Inom elektronik kan Amazon ta så mycket som 80 procent av marknadsandelarna visar en studie. När det gäller kläder och möbler är det dock mindre andelar det rör sig om.

Bland de 24 nordiska handlare och e-handlare Di Digital frågat hur de avser agera vid lanseringen, uppger sex stycken att de just nu utvärderar möjligheten att ansluta sig till Amazons plattform själva inom de närmaste åren. Bland dessa finns Kjell & Company, Lagerhaus och Teknikmagasinet.

På Teknikmagasinet uppger e-handelschef Marie Segerberg att ”det ska bli spännande att se om vi kan öka vår omsättning via deras kanal”.

I Storbritannien har Clas Ohlson valt att använda sig av Amazon.