Hemtjänstpersonal mottog två larm från en vårdtagare men nonchalerade dessa eftersom man vid tillfället var upptagen. När personalen väl var klar ska man även ha kört vilse. Den utsatta åldringen påträffades sedan livlös på golvet.
Händelsen som inträffade i Västerbottens inland har resulterat i en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), rapporterar SVT.
LÄS ÄVEN: Hemtjänst missade besök hos dödssjuk cancerpatient – avled
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Det framgår av anmälan att vårdtagaren ringt personalen två gånger men att de inte svarat någon av gångerna. Det skulle dröja hela 40 minuter från det att vårdtagaren larmade efter hjälp till att hjärt- och lungräddningen kunde inledas. Enligt den anställde har det fördröjda hembesöket berott på att man ska ha kört fel.
Samtal med anställd som åtgärd
Hemtjänstföretaget, som inte nämns vid namn, uppger att de har haft samtal med den anställde och att de bland annat ska se över schemat och trygghetskameror.
LÄS ÄVEN: Asylsökaren Nawras förnedrade kvinnor på äldreboende – filmade allt
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.