Vid årsskiftet införde Göteborgs kommun en ny prismodell som innebär att man ska betala för den hemtjänst man är beviljad och inte den man faktiskt får. Det har inte tagits emot väl av alla.
En av dem som får hemtjänst i kommunen är 82-åriga Anna Wallgren. Efter en olycka i september fick hon svårt att gå och anlitade hemtjänsten för att få hjälp med städningen.
I samband med att den nya prismodellen infördes sade Anna upp all städhjälp förutom fönsterputsning två gånger om året. Ett bra upplägg tyckte hon – tills fakturan på drygt 6 000 kronor kom.
LÄS ÄVEN: Hade hemtjänst sex gånger om dagen – levde ändå i smuts, avföring och stök
– Det är ju helt absurt. Jag tycker det är hemskt att Göteborgs stad ska sko sig på pensionärerna, säger Anna till Göteborgs-Posten.
Det höga priset fick henne att i stället anlita privat hjälp med fönstren.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Man kan ha roligare för 500 kronor i månaden än att bara ge det till Göteborgs stad – för ingenting.

Ska ge förutsägbarhet
Sedan de nya avgifterna presenterades i slutet av förra året har flera sagt upp hemtjänsten. Projektledare Helena Söderbäck på äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen tror att priserna har påverkat.
Den nya prismodellen sägs syfta till att skapa en förutsägbarhet för dem som anlitar hemtjänsten. Tidigare har man räknat varje minut för att räkna ut kostnaden varje månad. Nu kan hemtjänsten i stället betraktas mer som ett abonnemang med en fast summa oavsett hur mycket eller lite hjälp man faktiskt får inom ramen för tiden man är beviljad.
LÄS ÄVEN: Glömdes av hemtjänsten – hittades död
KOMMENTARSREGLER
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.
Den som inte följer våra kommentarsregler riskerar att bli blockerad och få sina kommentarer raderade.