Varken oljebyte eller ny kamren behövs, ändå är service för några år gamla elbilar allt annat än en billig historia och kostnaderna kan ligga på en bra bit över 10 000 kronor.

Då elbilarna lanserades var ett av säljargumenten att de skulle vara billigare att utföra service på. Avsaknaden av motorolja, luftfilter och oljefilter till trots kostar det ordentligt.

I ett test som Teknikens värld utfört med fyra år gamla elbilar och Carup uppmärksammar framgår att dessa många gånger kan vara dyrare att serva än bensinbilar.

Renault värst – Volvo billigast

Allra dyrast är service för Renault Megane E-tech som gör en ägare hela 51 193 kronor fattigare under en tioårsperiod. För att garantin ska gälla måste bilen servas varje år alternativt varje 1 500 mil och servicen efter fyra år kostar drygt 8 000 kronor.

För den näst dyraste elbilen, MG Marvel R som kostar knappt 50 000 kronor under samma period, går servicen efter fyra år på 11 178 kronor.

Lägst servicekostnad har Volvos elbilar. Där är servicen gratis under de första tre åren och kostar sedan 2 332 kronor vartannat år. Drygt 9 000 kronor blir kostnaden för tio års underhåll.

LÄS ÄVEN: Så mycket sämre blir elbilars räckvidd i vinterväder