I en studie med 18 000 elbilar har man tittat närmare på hur mycket räckvidden försämras då temperaturen går ned under noll. Förlusten är omfattande men skillnaden mellan olika märken är samtidigt stor.

Det är amerikanska Recurrent som genomfört studien med verkligt användande av elbilar. Denna visar att räckvidden i genomsnitt går ned omkring 30 procent då vintern slår till jämfört med då de körs under idealiska förhållanden.

Samtliga elbilar i testet tappade i räckvidd men de utrustade med en värmepump klarade sig betydligt bättre.

LÄS ÄVEN: Elbilsägare missnöjda med räckvidden

Bäst klarade sig Audi e-tron som i genomsnitt tappade 16 procents räckvidd vid minusgrader, och sämst gick det för Volkswagen ID.4 där nästan hälften – 46 procent – av räckvidden försvann.

Teslas bilar med värmepump klarade sig också bra med ett tapp på 24 procent för flera modeller.

Skälen till att elbilar tappar så mycket räckvidd i vinterkyla är enligt Carup flera. Batterikemin fungerar sämre i kalla temperaturer och mycket av energin i batteriet används för att värma kupén i bilen.