Siffror från Arbetsmiljöverket visar att kvinnlig tågpersonal i Västra Götaland är extra utsatta. Hela 85 procent av anmälningarna 2018 gällde kvinnlig personal. Kroppskameror har blivit ett försök att stävja utvecklingen på många håll i landet och för olika yrkesgrupper.

I början av augusti rapporterades att så kallade ungdomsgäng satt skräck bland personal och passagerare på tågen mellan Vänersborg och Göteborg, och senast i förra veckan misshandlades en tågvärd med en krossad glasflaska av en drogpåverkad person som gick bärsärk på ett tåg mot Göteborg.

LÄS ÄVEN: Poliser i Malmö får kroppskameror – ska minska våldet mot polisen

Enligt Riitta Turpeinen som är tågvärd på SJ Götalandståg handlar problematiken främst om personer som vägrar betala för biljetten. Ett annars socialt och givande jobb har blivit allt tuffare.

– Det ska man inte behöva bli utsatt för på ett arbete. Vi gör ju bara vårt jobb och det ska vi respekteras för, säger hon.

Hon vittnar om kollegor som blivit spottade på och slagna samt blir kallade för diverse saker.

LÄS ÄVEN: Gäng sätter skräck i resenärer och personal på tåg i Västsverige

Mysterium varför främst kvinnor drabbas
Enligt Mikael Lindskog, trafikchef på SJ Götalandståg, är varje anmälan om hot och våld att betrakta som ett misslyckande. Varför det just är kvinnlig personal som drabbas så hårt kan han inte svara på.

LÄS ÄVEN: Ökad otrygghet i kollektivtrafiken: Förare hotas och misshandlas av gratisåkare

Sedan mars har SJ Götalandståg och Västtrafik utrustat sina tågvärdar med kroppskameror med förhoppningen om att de ska minska otryggheten på tågen. En annan åtgärd man vidtagit på vissa sträckor är väktare som patrullerar tågen.

Kroppskameror
I takt med ett alltmer våldsamt samhälle har personal utrustade med kroppskameror blivit allt vanligare. I Stockholm permanentas ett pilotförsök efter stök på tre busslinjer och i Skåne ska kamerorna förhindra konflikter relaterade till kulturkrockar med patienter och deras anhöriga. Även på Pågatågen i Skåne bär personalen kroppskameror.