Nella, 32, beställde pizza i Göteborg via budföretaget Fodora. Vid leveransen gjorde matbudet närmanden och började senare skicka sms till henne. Bland annat skrev han: ”I want to fuck you”.

Pizzabudet hade uppgett att det var svårt att hitta rätt port, varpå Nella gick ner på gatan för att ta emot leveransen. Vid överlämningen lät budet sin hand glida upp över Nellas arm.

– Han började ta på mig på ett onaturligt sätt. Dessutom var det ju pandemi. Jag blev paff. Jag tänkte först att han kanske bara råkat slinta med handen. Men sedan hände samma sak igen när han räckte över drickaburken, berättar Nella.

LÄS ÄVEN: Förbud mot bestick och sugrör i plast klubbat

”Did you like the pizza?”

När hon vände sig för att gå in igen, tog mannen tag i hennes arm och ledde Nella mot porten. Därefter slog han in hennes portkod, som han fått av Foodora. Nella berättar att det kändes obehagligt att mannen tog sig friheten, hans jobb var ju klart när maten var levererad. Hon gick snabbt in i lägenheten och stängde dörren om sig.

Kort därpå, medan hon åt pizzan, fick Nella ett sms. ”Did you like the pizza?”, stod det. Pizzabudet hade lagt över Nellas nummer till sin egen telefon. Fler sms kom senare under kvällen.

Faksimil

Nella kontaktade Foodora och berättade vad som hänt. Hon fick beskedet att det inte var Foodoras ansvar då budet var anställt av restaurangen och inte direkt av Foodora. Istället rekommenderade de henne att ta direktkontakt med restaurangen. Beställningen hade dock gjorts via Foodora och alla Nellys uppgifter hade mannen fått via dem.

LÄS ÄVEN: Köpte pizza – blev brutalt nedslagen och rånad av gäng

”I want to fuck you”

Häromdagen to mannen kontakt igen. Han försökte ringa ett videosamtal till Nella.

– Jag klickade bort honom direkt. Jag skrev att han skulle sluta kontakta mig. Då svarade han ”I want to fuck you”.

Faksimil

Den här gången ringde Nella polisen och anmälde pizzabudet för sexuellt ofredande. Därefter kontaktade hon åter Foodora för att uppdatera dem om händelseutvecklingen.

Åter igen förvånades hon över deras svar. Nella beskriver det som ”torftigt” och att de i meddelandet hänvisade till sitt tidigare svar. Avslutningsvis skrev Foodora: ”Ha en bra dag”.

Nella var allt annat än nöjd med företagets bemötande och gick därför in på Foodoras Facebooksida där hon skrev en publik kommentar. Då reagerade de.

LÄS ÄVEN: Polis om mångkulturella Göteborg: ”Vår stad har slitits sönder”

Erbjöds 200 kronor i kompensation

Foodora ringde upp och berättade att de givit en skriftlig varning till budet. Senare kontaktade de även restaurangen som påstod att mannen fått sparken redan dagen efter att Nella mejlat Foodora. Huruvida restaurangens uppgifter stämmer är inte klarlagt. Nella erbjöds slutligen 200 kronor i kompensation av Foodora.

Företaget skriver i ett mejl till Expressen att ”detta är något vi inte accepterar och vi ser allvarligt på det”.