Det som en gång ansågs vara tätt sammankopplat med Sverige och ett svenskt flaggskepp har efter grundaren Ingvar Kamprads död blivit allt mindre svenskt. Parallellt med denna process satsar man på sitt svenska arvs totala motsats – islam.
”Kollektionen GOKVÄLLÅ hjälper dig skapa en varm och välkomnande atmosfär under Ramadan och Eid, så att firandet tillsammans med familj och vänner blir ännu mer festligt.” Så presenterar Ikea sin nya kollektion GOKVÄLLÅ inför ramadan som inleds i februari nästa år.

Detta är inte första gången Ikea vänder sig till muslimer och lanserar en speciell kollektion inför ramadan. Tidigare har man dock inte gått ut med det så nära inpå julen.
– Vi fokuserar mycket på olika typer av firande, och detta är ett av dem. Alla sammanhang där människor är tillsammans, det är sådant som vi vill uppmuntra och hjälpa till med firandet, säger Louise Ridell Ehinger, presskontakt på Ikea Sverige.
LÄS ÄVEN: Ikea storsatsar på ramadan
Produkterna kommer att börja säljas i början av februari. Ramadan inleds den 18 februari.
I februari i år var det Ikea Malmö som storsatsade inför ramadan. Även då var det kollektionen GOKVÄLLÅ man gjorde reklam för.

Tonar ned svenska arvet
I ett reportage i Svenska Dagbladet för några dagar sen granskade man just Ikeas svenska arv och hur företaget blir allt mindre svenskt.
I början av 70-talet skrev Ingvar Kamprad ”En möbelhandlares testamente”, ett manifest där den första punkten löd: ”Bassortimentet skall i Skandinavien uppfattas som typiskt IKEA och utanför Skandinavien som typiskt svenskt.”
I dag arbetar flertalet av Ikeas medarbetare i andra länder och snart leds företaget för första gången av icke-svenskar. Samtidigt ingår Ikea i ”En kulturkanon för Sverige”.
LÄS ÄVEN: Ikeas nya islamiseringskampanj – normaliserar beslöjad 11-åring




