På sociala medier riktar sig Ikea Malmö till stadens muslimska befolkning för att göra reklam för varor som kan användas vid de muslimska högtiderna ramadan och eid.

Då muslimerna blivit så pass många att det är kommersiellt gångbart att göra reklam riktade enbart till dem är något som livsmedelskedjorna upptäckt vid muslimska högtider. Nu följer Ikea efter.

LÄS ÄVEN: SVT:s oro: Höga matpriser skapar problem under ramadan

I ett inlägg på Instagram uppmanar Ikea Malmö sina följare att “addera något nytt till Ramadan och Eid i år” och det är den nya kollektionen som tagits fram enbart för muslimer:

Kollektionen GOKVÄLLÅ hjälper dig skapa en varm och välkomnande atmosfär under Ramadan och Eid som gör firandet tillsammans med familj och vänner ännu mer festligt.

I kommentarsfältet är reaktionerna blandade och man har rensat hårt samt begränsat vilka som kan kommentera:

“Vad hände med god helg?”

“Vi borde fira asagudarna och Zeus med”

“Underbart med inkludering”

“Det känns fantastiskt att bli sedd och inkluderad. Muslimer är en stor marknad här, och det är verkligen ett smart drag”

LÄS ÄVEN: Ärkebiskopen: “Välsignad ramadan”