Inflationen har gjort det mesta dyrare, och det är något som känns av för de över 500 000 svenskar som inte klarar att betala de mest nödvändiga utgifterna. Fler och fler måste vända sig till välgörenhet för att kunna äta sig mätta.

Matmissionens livsmedelsbutiker erbjuder landets fattigaste att köpa livsmedel, som donerats av dagligvarubranschen, till kraftigt rabatterade priser.

Det är endast medlemmar som kan handla till nedsatt pris i butikerna, och medlem kan man bara bli om man tjänar mindre än 11 190 kronor per månad efter skatt. Och sedan matpriserna började skjuta i höjden har efterfrågan ökat.

LÄS ÄVEN: Inflationen: Fler svenskar söker mathjälp hos Stadsmissionen

– Antalet medlemmar har mer än fördubblats på bara nio månader. Det är samma sak med antalet butiker. I februari hade vi två, men nu har vi fem och planerar att öppna ännu fler, säger Simon Stegrud, enhetschef på Matmissionen, till SvD.

Simon Stegrud tror att medlemsökningen beror på inflationen som slår hårt mot människor som inte har särskilt mycket pengar. Ungefär hälften av kunderna är barnfamiljer, och även fattigpensionärer och personer med invandrarbakgrund utgör en stor andel.

LÄS ÄVEN: Tack vare svenska skattemiljarder – Spanien slopar moms på mat