Kina har tagit till hårda nypor för att motverka kristendomen i landet. Nu rivs affischer på Jesus ner och ersättas med bilder av President Xi Jinping. Samtidigt förbjuds barn att gå till kyrkan.

Enligt tidningen the Sun ska Kinas kristna samfund ha varit ett problem för regeringen länge. Åtgärderna mot de kristna har mestadels skett i Kinas Xinjian-provins, på gränsen till Pakistan och Afghanistan, då myndighetspersoner säger att regionen inte är ”tillräckligt kinesisk”.

President Xi:s primära fokus har blivit att få bort skillnader mellan olika kinesiska samhällen runt om i landet. Han insisterar att ”kinesiska karakteristika” ska inkorporeras i alla aktiviteter, tro och traditioner, där det viktigaste är obrottslig lojalitet mot det kommunistiska partiet.

Kulturell assimilation
I april meddelade Kinas religionsdepartement i en artikel att kyrkor måste omfamna partiets ledarskap som en del av “Sinicization.”, vilket är en process för kulturell assimilation. Artikeln skrev att ”endast sinictizerade kyrkor kan nå guds kärlek”.

Åtgärderna är en del av Bejings plan ”att förespråka kinesisk kristendom i Kina de kommande fem åren” som beskriver hur det ska ske inom dess gränser.

”Tro på vetenskap, inte vidskeplighet”
Enligt the Sun började censuren bara timmar efter deklarationen: biblar förbjöds och digitala versioner sägs inte kunna hittas online längre. Endast en officiellt godkänd version från en kyrka accepterad av staten finns att tillgå.

Bilder av Jesus ersattes med bilder på presidenten och kristna barn tillåts ej längre gå till kyrkan.

– Åtgärerna är riktade mot fattiga kristna familjer och vi utbildar dem att tro på vetenskap och inte vidskeplighet, och får dem att tro på partiet,

En pastor i Bejing håller dock inte med:

– Många i vår församling är livrädda för de påtryckningar regeringen utövar mot dem.

67 miljoner följare
Enligt the Sun ser Beijing kristendomen som ett hot och dess 67 miljoner följare som infekterade med västerländska ideal.

År 2016 sa president Xi att: ”Vi måste vara på vår vakt mot utländsk infiltration via religiösa medel”.

Xi Lian, forskare på kristendomen i Kina vid Duke University säger att ”kinesiska ledare alltid har varit misstänksamma mot den politiska förändring eller de hot som kristendomen utgör mot den kommunistiska regimen”.