Som en reaktion på ett uttalande från den svenska klädjätten i fjol inleddes en nätbojkott mot företaget som nu utökats till att omfatta även fysiska butiker.

Det var efter att H&M i ett uttalande 2020 uttryckte oro över rapporter om tvångsarbete i Xinjiangprovinsen, och man gjorde klart att företaget inte köpte några produkter därifrån, som en kritikstorm utlöstes på sociala medier.

Sedan i måndags har också EU, USA, Storbritannien och Kanada infört sanktioner mot personer man misstänker för brott mot mänskliga rättigheter i Xinjiang. Kina har svarat med åtgärder riktade mot europeiska parlamentariker, akademiker och institutioner.

Kampanjen mot H&M har framför allt omfattat det sociala nätverket Weibu. Även i statlig tv har det rapporterats kritiskt om det svenska företaget. På den kinesiska handelsplattformen Tmall får man inte upp några resultat då man söker på H&M. Inte heller i kartverktyget Baidu Maps kommer några H&M-butiker upp längre.

Kräver ursäkt

Nu eskalerar bojkotten då ett köpcenter i Xinjiangprovinsen stängt en H&M-butik och man kräver en ursäkt för att företaget ”spridit rykten” och orsakat såväl regionen som landet skada.

Kina är H&M:s fjärde största marknad där man sålde för nästan tio miljarder kronor i fjol.