Svenskarnas nya shoppingvanor utgör en svårlöst utmaning för Postnord och Tullverket.

Vanligtvis ska moms betalas för dessa varor, och i de fall värdet överstiger 1 500 kronor ska även tull betalas, men då volymerna är så massiva – över 100 000 paket om dagen – släpps försändelserna idag bara igenom utan vidare åtgärder.

– Rent strikt är det fel som Postnord gör och rent strikt är det fel att inte vi agerar, säger Åsa Wilcox, chef för Effektiv handel på Tullverket och medlem av Tullverkets ledningsgrupp.

Enligt Wilcox har volymerna tagit både dem och Postnord på sängen.

Momsbortfallet sägs vara i miljardklassen.

På Postnord hävdar man dock att man följer regelverket.

– Vi följer till punkt och pricka de instruktioner som Tullverket har givit oss för hur vi skall hantera de paket som anländer till Sverige i våra system. Det är ju också Tullverkets uppgift att övervaka att så är fallet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Enligt Backteman har Postnord enligt regelverket inte någon möjlighet eller rätt att hålla kvar momspliktiga varor bara för att moms inte betalats.

Nu tittar man över digitala lösningar för att kunna lösa problematiken inför framtiden.

– Om cirka tre år hoppas vi att det finns en gemensam digital lösning på plats för hela EU. Fram tills dess handlar det bland annat om breda informationsinsatser och vidareutbildning av Postnords deklaranter, men också om fler kontroller och att försöka hitta ett enkelt sätt att göra rätt för de här lågvärdesändningarna. Kanske en deklarationsapp, säger Wilcox.