Klimatlobbyns påverkanskampanjer mer framgångsrika i Sverige än i övriga EU

568 Shares

Teamet bakom Greta Thunberg och den uppbackning hon fått av svenska medier har gett utdelning. Det är i varje fall en slutsats man kan dra av siffrorna i den senaste EU-barometern. Klimatångesten bland svenskarna är nu betydligt större än ångesten över de samhällsproblem som Sveriges extrema invandringspolitik fört med sig. Det rapporterar EU-portalen.

Nästan hälften, 48 procent, av svenskarna rangordnar nu det påstådda klimathotet som den viktigaste frågan för EU att adressera. Snittet för européer i allmänhet är väsentligt lägre, endast 22 procent.

För första gången sedan mätningarna började har klimatförändringar passerat invandringen som svenskarnas största område för oro. Samtidigt ligger svenskarnas oro för invandringens negativa konsekvenser kvar på en hög nivå, 35 procent, vilket är en procentenhet över EU-snittet.

Bland européer generellt toppar oron över invandringen fortfarande i EU-barometern med 34 procent. Att ingjuta klimatångest i medborgarna har generellt i Europa inte varit tillnärmelsevis så framgångsrikt som i Sverige.

Även i andra miljöfrågor har den gröna lobbyn varit mer effektiv i Sverige än i EU generellt. 26 procent av svenskarna oroar sig över sådant som att flyga, äta kött och använda plastartiklar. För EU-länderna sammantaget är motsvarande siffra endast 13 procent.

568 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.