Sveriges förvandling från homogent, harmoniskt och välfungerande till splittrat och kaotiskt innebär många så kallade utmaningar i vardagen. En sådan är att få sopsorteringen att fungera.

Det är Falköpings allmännyttiga bostadsföretag Falköpings Hyresbostäder som erbjuder hyresgästerna information om sopsortering på 33 olika språk för att säkerställa att det hela går rätt till.

– Dom har fått väldigt positiv respons, det har varit ytterst ytterst få, alltså enstaka fall, som har sagt nej tack vi är inte intresserade och stängt dörren, säger marknadschef Karin Hallgren till statsradion.

– Det har varit otroligt viktigt. Vi har många som inte kan läsa och tar till sig information själva, så därför har vi anställt två informatörer.

Okänd kostnad

Just matavfallet ska enligt Hallgren ha varit extra svårt för hyresgästerna att förstå sig på och det ligger i deras eget intresse att sköta sopsorteringen då hyreshöjningar annars kan bli aktuella.

Vad språksatsningen och informatörerna kostar är oklart.

LÄS ÄVEN: Sortering av matavfall blir obligatoriskt för hushållen