Efter SAS fadäs med sin anti-skandinaviska reklamfilm tog företaget först ned klippet för att sedan lägga upp det igen men då med kommentarerna avstängda. Det har dock inte stoppat kritiken mot företaget att fortsätta strömma in då användare nu även röstar ned företagets övriga klipp på sin Youtubekanal.

Att medborgare kan uppröras över vad PR-experten Peter Karaszi kallar för SAS ”historiska magplask”, och att detta snabbt delas via alternativa och sociala medier, är otänkbart för medierna som genast kallade det hela en rysk påverkansoperation. Och på SAS påstod man sig vara utsatta för en ”attack” och försäkrade i ett pressmeddelande att man ”står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss”.

I Danmark har Søren Espersen, Dansk folkepartis utrikespolitiska talesperson, reagerat starkt på SAS film och kräver att regeringen sätter företaget på plats.

På torsdagen nådde fallet brittisk press.

LÄS ÄVEN: SAS tog bort sin hårt kritiserade reklamfilm – skyller på ”attack”

På onsdagen lade SAS upp en ny förkortad version av reklamfilmen, som även den har en förkrossande majoritet tummar ned.

Då kommentarsfältet på SAS samtliga videor på Youtube stängts av tummar användare nu ned även tidigare uppladdade klipp. I skrivande stund har exempelvis videon ”SAS – The new A350 in 4K” 704 tummar ned och 265 upp.

LÄS ÄVEN: När vänsterns propaganda får massiv folklig kritik skyller de på ”troll”