Det blir allt vanligare att bilägare kommer ut på morgonen och startar bilen bara för att utsättas för ett fruktansvärt oväsen. När de slår av motorn och undersöker bilen upptäcker de att någon under natten sågat av avgassystemet och stulit katalysatorn.

Just nu går en explosionsartad våg av sådana stölder över landet. Bakom dem ligger organiserade ligor från utlandet som tar sig in över gränsen, genomför sina räder och sedan lämnar landet igen med en skåpbil fullastad med katalysatorer, en bildel som ger bra betalt på svarta börsen.

För den svensk som råkar ut för stölden kan det blir kännbart ekonomiskt att åtgärda om man inte har fordonet helförsäkrat. Det senaste året har katalysatorstölderna i Sverige ökat med 300 procent och jämte bilbränderna förvandlats till något av en landsplåga för bilägare.

För bara tre år sedan var den här sortens stölder ett nästan okänt fenomen. 2018 stals en handfull i hela landet. Sedan dess har det ökat lavinartat och det första halvåret i år anmäldes nästa 4 000 katalysatorstölder. I hälarledet utomlands har det skapats en hel industri kring de här stölderna.

Det tar bara någon minut för de vana tjuvarna att såga loss och stjäla en katalysator. På en natt hinner man med ett stort antal bilar och innan solen tittar fram över horisonten kan man vara ute ur landet igen, riskfritt till följd av Sverige bristfälliga gränskontroller och underbemannade tullverk.

Brottsutredningarna leder sällan någonstans men är ändå resurskrävande för den svenska polisen. Lättheten med vilken stöldgodset förs ut ur landet är det största problemet menar man, trots att det rör sig om skrymmande gods som inte kan gömmas undan vid gränspassagen. Om tjuvarna stoppades där i stället för att ges fri lejd över gränsen med stöldgodset skulle stölderna kunna reduceras avsevärt.