”Man ber oftare och önskar förlåtelse för gamla synder”. Barn som kom till leksaksbutiken BR Leksaker City i Halmstad möttes av denna instruktion i slutet av förra veckan. Det danska ägarbolaget skyller ifrån sig kritiken och menar att det var den lokala butikens initiativ. Samtidigt vägrar butikschefen att svara på några frågor och lägger på luren varje gång vi försöker att få kontakt med henne.

Det var i lördags som en Facebook-användare reagerade på att en leksaksbutik i Halmstad – nämligen BR Leksaker City – uppmärksammar den muslimska fastetiden Ramadan i en serie ovanliga informationsskyltar. Av den bild som hon har lagt ut i gruppen Stå upp för Sverige framgår bland annat att ”det är vanligt att man ber oftare och önskar förlåtelse för gamla synder.”

”BR leksaker i Halmstad levererar mer än bara leksaker!! Kommer aldrig tipsa någon att handla där.” lyder det upprörda inlägget.

Det finns även utförlig information om Eid-al-Fitr som avslutar Ramadan samt instruktioner om hur exakt man ska fira denna:

”Festdagen inleds tidig morgon med bönemöten i moskén.” står det bland annat att läsa.

När Samhällsnytt ringer butiken för en kommentar svarar en personal som hänvisar frågan till en regionchef som heter Jonas.

Personalen vägrar att uppge hans efternamn eller lämna ut hans telefonnummer.

Efter flera telefonsamtal till andra avdelningar inom det danska företaget Top Toys AS som äger butikskedjorna BR och Toys”R”Us får vi tag i ett telefonnummer till regionchefen Jonas von Bahr.

Von Bahr vill inte heller svara på våra frågor förutom att det inte var hans beslut att ställa ut informationsskyltarna.

Några timmar senare svarar han dock följande via mejl:

”Det var ett lokalt initiativ från den aktuella butiken. BR tar inte religiös ställning, därför är materialet nerplockat. Alla är välkomna i våra butiker.”

Samhällsnytt har åter igen försökt att ta kontakt med butikschefen för BR Leksaker City. När vi ringer dit får vi prata med en kvinna som presenterar sig som butikschef men vägrar att uppge sitt efternamn. Samtidigt uppger hon ett annat förnamn än det verkliga. Hon vägrar att svara på några frågor och avbryter samtalet.

Vår efterforskning har visat att det är Simona Nilsen, 32, som är butikschefen. Den frågan som vi ställde henne och inte fick något svar på är:

Varför anser du att det är viktigt att barn får information om ramadan i din butik?

Artikeln kommer att uppdateras så snart vi får en kommentar från Nilsen.