Oktober är här och kylan börjar dra in över landet vilket betyder att det snart är dags att sätta på vinterdäcken igen. Men enligt en undersökning är det en stor andel av landets bilister som inte har koll på vad som gäller för vintersäsongen.
Det är en undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor som visar att var tredje svensk inte vet vilket mönsterdjup som krävs för lagliga vinterdäck. Just vinterdäckens mönsterdjup är viktigt för säkerheten och med för litet mönsterdjup blir bilen svårare att manövrera och bromssträckorna längre.
En tredjedel, 31 procent, av de tillfrågade tror felaktigt att samma regler gäller för vinter- som för sommardäck – ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Vinterdäcken måste dock ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter för att vara lagliga.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna – grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås. Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor, och fortsätter:
LÄS ÄVEN: BMW-förare: Vi är bäst på att köra bil
– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö. Det leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor.
Enligt Vianor kan däck slitas olika snabbt beroende på konstruktion, kvalitet och körstil och även väglaget spelar in. Det finns ingen allmän regel för hur ofta man bör byta vinterdäck men den rekommenderade maxlivslängden är tio år från tillverkningsdatum och att ett däck inte ska köras på i mer än sex år totalt. I praktiken slits dock de flesta däck ut tidigare såvida inte bilen används ytterst sällan.
– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet! Du kan göra det själv eller be din däckverkstad. På Vianor kontrollerar vi alltid mönsterdjupet för alla våra däckhotellkunder innan vi byter däcken, säger Tomas Jansson.

Fakta – vinterdäck
Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck förutsatt att det är vinterväglag. Nya regler förväntas träda i kraft 1 november med förlängd säsong då det är krav på vinterdäck: 10 november – 10 april. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober – 15 april eller om det är eller förväntas bli vinterväglag.
Vinterväglag definieras som då det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte. Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar höjda böter på 2 000 kronor.
Godkända vinterdäck är dubbdäck och dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkning – symbolen med tre alptoppar och en snöflinga (M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräckligt).
Så kallade året runt-däck blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk men även om ett sådant har snögreppsmärkningen är det inte anpassat för svensk vinter och innebär en säkerhetsrisk vid vinterväglag i Norden, enligt Statens forskningsinstitut, VTI.
LÄS ÄVEN: 8 av 10 bilister stör sig på det här