Genom att ställa hypoteser som de prövar, förkastar och prövar igen och inte genom att arbeta med traditionella matteböcker där man fyller i uppgifter som ska leda fram till ett rätt eller fel svar – det är så barn lär sig bäst. Det menar den pensionerade matematikdidaktikern Ulla Öberg som snart kommer ut med matteboken Sluta räkna, börja se.
Enligt Öberg är Sluta räkna, börja se inte en traditionell matematikbok utan “en ovanlig lärarhandledning uppdelad i olika arbetsområden” där eleverna själva “börjar med en tom bok – de producerar sin egen bok där de ritar och skriver för att lära sig använda det matematiska språket”.
Öbergs bok riktar sig till lärare i lågstadiet. Hon säger sig vara skeptisk till “fylla i-böcker” och menar att det inte är att räkna som ska stå i fokus utan att eleverna förstår taluppfattning och vad de kan använda sina kunskaper till samt att de behöver lära sig att ”se” matematiken.
Vidare menar hon att traditionella genomgångar tråkar ut eleverna och ställer ofta till kaos eftersom många tröttnar på att lyssna.
Kan inte svara fel
Arbetsområdena i hennes bok startar oftast med en story som eleverna ska kunna känna igen sig. Frågor som eleverna kan svara fel på ställs aldrig, i stället innehåller frågorna oftast ett “tror ni”.
– Skulle elevernas hypotes visa sig vara fel är de öppna för att ta reda på hur det verkligen är. Det väcker nyfikenhet, säger hon till Grundskolläraren.
Fingerräkning är något hon är emot. Samtidigt understryker hon att eleverna inte är i skolan för att lära sig rätt svar.
– Det finns endast en anledning till fingerräkning och det är för att få rätt svar, men elever är inte i skolan för att få rätt svar, de är i skolan för att lära sig sådant som de ska kunna använda i ett senare sammanhang – för att förstå och komma vidare.
Svenska elever sjunker i mätningar
När den senaste TIMSS-mätningen, som står för Trends in International Mathematics and Science Study och är tillsammans med PISA den största internationella kunskapsmätningen, presenterades i december konstaterades att svenska elever inte når upp till lägstanivån i matte och att de ligger fast under genomsnittet.
LÄS MER: Studie: Svenska elever fast under genomsnittet i matematik
Även i Pisa har svenska elever sjunkit. I tre PISA-mätningar i följd – 2006, 2009 och 2012 – sjönk Sverige längre och längre under det internationella genomsnittet vad gäller elevernas skolresultat. En svag återhämtning sedan katastrofsiffrorna 2012 har kunnat skönjas men skolproblemen är fortfarande omfattande enligt 2015 års PISA-mätning.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.