Mikael Dambergs pressekreterare: Citatet i ryska medier är falskt

Delningar

Förra veckan uppmärksammade Samhällsnytt de ryska mediernas bevakning av den svenske näringsministerns besök till fotbolls-VM i Sankt Petersburg. Under besöket ska Damberg ha sagt i en intervju bland annat att han är ”överlycklig av rysk gästvänlighet” – ett uttalande som står i bjärt kontrast till den svenska regeringens tidigare kritik mot Ryssland. Citatet återpublicerades av flera ryska medier, däribland propagandasajten VZ.ru.

Före publiceringen undvek Mikael Dambergs pressekreterare Daniel Ferreira att svara på våra frågor om besöket, men efter artikeln kontaktade han oss och meddelade att det aktuella citatet var falskt:

”Vad tidningen valt att publicera är upp till dem, men ministern sa inte så.”, skrev han bland annat i ett mejl till Samhällsnytt.

Sedan i måndags har Samhällsnytt försökt verifiera påståendet – bland annat genom att ta kontakt med R-Sport – den nyhetsbyrå som intervjuat Damberg. Vi har begärt att få ta del av inspelningen av intervjun som borde finnas hos nyhetsbyrån enligt gängse journalistisk praxis.

LÄS MER: ”Svensk minister blev överlycklig av rysk gästvänlighet” – Mikael Damberg (S) i Ryssland

R-Sport är en del av ”Rossija Segodnja” – ett stort statligt medieföretag som bildades 2013. En del av företaget är propagandakanalen Sputnik som inriktar sig mot utländsk publik och sänds på ett trettiotal språk. Den svenskspråkiga versionen av Sputnik lades  ner 2016. Företagets generaldirektör är journalisten Dmitrij Kiseljov som finns på EUs sanktionslista efter att han bland annat hotat med att förvandla USA till ”radioaktiv aska” i en av sina talkshower.

Igår meddelade pressavdelningen på den ryska nyhetsbyrån att de ”tittar på detta” samt att sportredaktionen och den ansvariga journalisten hade kontaktats. Efter flera påstötningar idag fick vi ett officiellt svar från företaget:

”Sportredaktionen utreder omständigheter som beskrivs i er förfrågan. Ett slutgiltigt besked kommer att lämnas separat.”

Företaget har dock inte svarat på frågor om varför det dröjer så länge att översända inspelningen av intervjun eller om när det slutgiltiga beskedet kommer att lämnas.

Inte heller Mikael Dambergs pressekreterare kunde svara på frågan om vilka åtgärder som näringsministerns stab vidtar för att rätta till det felaktiga citatet. En annan omständighet i detta fall är att intervjun med ”Rossija Segodnja” hade bokats på den svenska sidans initiativ, nämligen av Sveriges generalkonsulat i Sankt Petersburg.

LÄS MER: Näringsministern åkte till VM för 100 tusen skattekronor: ”Jag älskar fotboll”

I en tidigare intervju till Samhällsnytt uppgav Sveriges ambassadör i Ryssland Peter Ericson att Sputnik onekligen är ”en propagandakanal”, medan resten av nyhetsbyrån där Sputnik ingår inte är det, eftersom de riktar sig mot inhemsk publik i Ryssland. Svaret gavs på frågan om varför intervjun med nyhetsbyrån bokats av den svenska sidan.

Det påstått falska citatet ligger kvar på R-Sports hemsida.

Uppdatering: Efter att den här artikeln publicerats fick vi en längre kommentar från ”Rossija Segodnja”. Enligt kommentaren finns det ingen inspelning av intervjun med näringsministern eftersom intervjun gjordes ”i all hast”. Intervjun tolkades av en anställd vid Generalkonsulatet av Sverige i Sankt Petersburg. Enligt ”Rossija Segodnja” bekräftade den anställde citatets äkthet i ett telefonsamtal med nyhetsbyrån.

Samhällsnytt har pratat med den utpekade medarbetaren på konsulatet som vägrar att vare sig bekräfta eller dementera citatets äkthet eller att samtalet med ”Rossija Segodnja” ägt rum. Samtidigt uppges generalkonsulatet tillsammans med näringsministerns stab genomföra en verifiering av intervjun.

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.