Flygbolaget SAS har fått massiv kritik för att i sin reklam skrämma bort och förnedra kunderna. Nu rapporterar bolaget att man gjort miljardförlust det senaste kvartalet. Kunderna ska nu lockas tillbaka genom ett nytt lågprisbolag.
SAS redovisar i sin kvartalsrapport för november-januari en förlust på 1 087 miljoner kronor. Det är en högre siffra än förväntat och en fördubbling jämfört med den förlust bolaget gjorde under motsvarande period förra året.
SAS aktiekurs har efter att förlustsiffrorna offentliggjorts rasat med över 10 procent. Bolaget vill inte koppla det dramatiskt försämrade resultatet till den senaste tidens haveri i marknadsföringen. I stället anger man, enligt Dagens Nyheter, som förklaring “negativa valutaeffekter och effekter av att bolaget infört en ny redovisningsstandard”.
SAS nämner även inställda flygningar till Kina som en faktor men erkänner samtidigt att dessa är få och har en försumbar inverkan på bolagets resultat. ”Utbrottet av covid-19 tillför ytterligare oro för en ekonomisk avmattning som kan påverka efterfrågan negativt” säger SAS vd Rickard Gustafson i en kommentar.
För att vinna tillbaka kunder och komma till rätta med de stora förlusterna överväger SAS att inom koncernen bilda ett lågprisbolag. Enligt uppgift har man redan förankrat planerna med piloterna och kabinpersonalen i avtal med facket där man utfäster sig att använda sig av skandinavisk personal och tillämpa skandinaviska anställningsvillkor.