Siffror som Dagens Media tagit del av visar att Aftonbladet och Expressens annonsintäkter blir allt mindre. Samtidigt drog YouTube in 150 miljarder kronor i intäkter för annonser under 2019.

Den socialdemokratiska tidningen Aftonbladet fick under 2019 ett dramatiskt tapp i sin annonsförsäljning. Annonsintäkterna var nästan 20 procent lägre jämfört med 2018. Det rapporterar SR.

Även den vänsterliberala tidningen Expressen tappar annonsintäkter. Nu tvingas man spara mer än 100 miljoner kronor för att kompensera för de bristande annonsintäkterna.

LÄS ÄVEN: Nya nedskärningar på Expressen – måste spara ytterligare drygt 100 miljoner

– Det har länge varit så att dagspressen har väldigt svårt att konkurrera på annonsmarknaden med nya digitala tjänster som Facebook, Google och liknande, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier i Stockholm.

Från tidningar till sociala medier

Lars Truedson berättar för SR att det under 1900-talet var tidningar – som delvis redan var finansierade av prenumerationer – som var det mest effektiva och billiga sättet att bära ut annonser.

Idag ser det annorlunda ut med helt andra plattformar och lägre kostnader. YouTube fick en 36-procentig ökning på sina annonsintäkter förra året.

– Nu är det effektiva att gå i de här sociala medierna. Det är mycket billigare för annonsörerna – ändå tjänar de massor av pengar, säger Truedson.

Han menar också att tillväxten idag ligger i de stora sociala medieföretagen på annonsmarknaden samtidigt som intäkterna för gamla medier, som finansierar journalistik från tidningar som Aftonbladet och Expressen, minskar.

LÄS ÄVEN: Halverad vinst för Aftonbladet efter omreglering av spelmarknaden