Genom ett sofistikerat upplägg betalade Tillväxtverket i fjol bluffakturor på drygt åtta miljoner kronor till ett konto i London. Med hänvisning till att brottet begåtts utomlands och att någon bevisning inte fanns tillgänglig i Sverige lades förundersökningen ned.

Det var hösten 2022 som Tillväxtverket utsattes för bedrägerierna som gick rakt igenom myndighetens personal tack vare fejkade internmejl.

Bedragarna skickade vid flera tillfällen falska fakturor från ett påhittat bolag, och i mejl till myndighetens ekonomiavdelning skrev man att de inte fått betalt för arbete som utförts och begärde att ärendet hanterades skyndsamt.

LÄS ÄVEN: Slöseriombudsmannen: ”Brutala slöserier i miljardbelopp” av skattepengar

Samtidigt skickades andra mejl till ekonomiavdelningen som såg ut att komma från myndighetens generaldirektör Elisabeth Backteman som såg äkta ut, och i dessa bekräftades att utbetalningarna skulle genomföras.

Missa inte vårt PLUS-innehåll!

Personalen på ekonomienheten betalade nio fakturor på 8,3 miljoner kronor till ett bankkonto i London.

Vidtagit åtgärder

Skattebetalarnas miljoner har man inte fått tillbaka.

– Den här händelsen är naturligtvis både obehaglig och allvarlig och det visar på hur utstuderad och förslagen den här typen av brottslighet är. Jag och ledningen för myndigheten har tagit det här på största allvar och vidtagit en rad åtgärder, säger Elisabeth Backteman, generaldirektör på Tillväxtverket, till DN.

Polisen har bedrivit en förundersökning om grovt bedrägeri, något som dock lades ned i mars i år med hänvisning till att brottet begåtts utomlands och att bevisning inte finns tillgänglig i Sverige.

”Det finns inte heller förutsättningar för internationell rättslig hjälp”, står det i åklagarens beslut där man inte nämner vilket land brottet begåtts i.

LÄS ÄVEN: LISTA: Här är årets värsta skatteslöseri

– Det är ju pengar som skulle kunna ha gått till annat. Det är ett mycket allvarligt brott som begåtts. Det är pengar som tagits från staten, säger Tillväxtverkets kommunikationschef Jenny Weimerbo.

Enligt Weimerbo har myndigheten nu förbättrat rutinerna kring fakturor och utbetalningar och gjort systemtekniska förändringar som omöjliggör hanteringen som man hade förra hösten. Man ska även ha jobbat med att höja den allmänna kompetensen på myndigheten avseende förvaltningsrätt och informationssäkerhet.