Vid det här laget känner alla till SAS djupt oikofobiska reklamfilm där de rakt på säger att det inte finns något skandinaviskt. Men när deras gigantiska klavertramp med rätta får massiv folklig kritik rycker vänsteretablissemanget ut och försöker inbilla folk att det är ett ”högerpopulistiskt drev”, istället för att inse att folk avskydde deras vänsterradikala tilltag.

Vem vet vad SAS-marknadsförarna tänkte när de släppte den där reklamfilmen. Det har varit nog så intressant att vara en fluga på väggen i det där mötesrummet. Den enda, och kanske enklaste, förklaringen är att SAS, statliga ägda som de är, med gott samvete låtit sig infiltreras av vänstern och vi vet ju alla vad PR- och reklambyråer består av i huvudsak: vänsterfolk.

LÄS MER: SAS i reklamfilm: ”Det finns inget skandinaviskt”

Så något ljushuvud kläckte idén som varit så populär i Sverige de senaste i alla fall 30 åren: ”Ja! Låt oss återigen ifrågasätta att det finns något svenskt eller skandinaviskt!”.

Vad de verkar ha missat är att vinden vänt en hel del på senare år. Folk har insett misstaget med mångkulturalismen, och att ifrågasätta svenskhet eller uppvisa detta djupa förakt fungerar inte längre som det gjorde för bara 3-4 år sedan.

All publicitet är bra publicitet sägs det. I don’t know about that.

Posted by Mustafa Panshiri on Wednesday, February 12, 2020

”All publicitet är bra publicitet. Jag vet inte om det stämmer”, skriver en användare på Facebook.

Vänstern är emellertid djupt inne i sin filterbubbla och har för bra länge sedan tappat kontakt med verklighetens folk. Och verklighetens folk uppskattar inte storbolagens globalistiska agenda som trycks ner i halsen på dem samtidigt som de ber dem betala pengar för att köpa deras flygbiljetter.

SAS skyller på ”någon annan”

Spinndoktorerna på SAS, i krismöte sedan filmen visade sig vara en katastrof, funderade ivrigt över hur de skulle hantera situationen. Deras första steg var att i pressmeddelandet låtsas som att filmen handlade om att ”resor berikar oss”.

Vi står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss.

Nu handlade inte deras budskap i filmen om att ”resor berikar oss”. Överhuvudtaget. Det handlade om att det inte finns något svenskt, något skandinaviskt (men såklart finns iranskt, holländskt, turkiskt, kinesiskt, tyskt med flera, vilket de noga påpekar i filmen).

LÄS ÄVEN: Rakbladsföretaget Gillette får kritik – skuldbelägger män för att ha en ”giftig maskulinitet”

Men, vänsterradikala som de uppenbarligen visat sig vara, försöker de nu hitta en utväg genom att beskylla ”någon annan” för vad SAS själva valde att publicera:

[Det] finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar…

Kidnappad? Det var väl ingen som tvingade på SAS att publicera den där filmen? Menar de på allvar att det är ”kidnappning” när berättigad kritik, ja rentav raseri, framförs mot en film som så grundligt hånar och föraktar svenskar och skandinaver? Bara vänstern kan få deras egen attack till att de själva blir attackerade.

Gammelmedia rycker ut

Såklart får SAS stöd av vänstertabloiden Aftonbladet. De, sin vana trogen, kopplar numera nästan ihop allt dåligt med Ryssland. De tar dit en ”expert” som försöker misstänkliggöra att SAS klavertramp sprids på nätet. Det faller dem inte in att det sprider sig helt naturligt helt enkelt därför att filmen är så bisarr.

I sin text där Aftonbladet ska klappa sina läsare på huvudet citeras ”researchern” Mathias Cederholm:

De [”högerpopulisterna”, red.anm] vet precis hur de ska göra för att maximera spridningen

Ett litet tips: ingen behöver ”maximera spridningen” – det gjorde SAS själva när de publicerade filmen. För anmärkningsvärda saker får nämligen av sig självt ”maximal spridning”. I detta fall behövdes nyheten inte ens skruvas, vinklas eller förstoras, för den var så stor av sig självt.

Försvarar SAS världsbild

Men etablissemangets försök att vinkla vad detta handlar om hade inte varit komplett utan att de försvarar den förlegade bilden av att ”det inte finns något svenskt”. Aftonbladet, som såklart noga väljer ut vem de intervjuar och vilka citat som kommer med, citerar Sverker Sörlin, idéhistoriker och professor i miljöhistoria vid Kungliga tekniska högskolan:

– I filmen framförs en bild av de skandinaviska länderna som många på den konservativa högerkanten inte gillar, men den är verklig. Det är verkligheten som stör dessa människor, och därför blir de upprörda.

Det är nog inte många utanför Aftonbladet och Sverker Sörlin som tror att den bilden är ”verklig”. Snarare önsketänkande från ytterligare en oikofob. Med samma argument skulle de kunnat ifrågasätta alla kulturer men det görs givetvis inte för då skulle deras resonemang bli ännu mer bisarrt.

Aftonbladet publicerade annan version av filmen

En läsare gjorde redaktionen dessutom uppmärksam på följande: Aftonbladet visar en annan version av SAS-reklamfilm än de som SAS faktiskt publicerade. Han skrev:

Aftonbladet publicerar en kraftigt nedkortad version av SAS kulturmarxistiska reklamfilm (utan bl.a. afrikanen som hävdar att han har vikingatida förfäder) för att vilseleda allmänheten att tycka att den ju inte var så farlig får man förmoda. Aftonbladet skriver med feta bokstäver i filmen att ”MATERIALET KOMMER FRÅN SAS REKLAMFILM”.

Detta är ett medvetet trick för att man som läsare av Aftonbladet, dels, ska omedvetet ska förföras till att tro att detta är hela reklamfilmens budskap och dels, omedvetet ska få sympati för SAS kulturmarxistiska budskap i filmen och vilja ställa sig på deras sida i debatten. Betydligt ärligare hade ju varit att återpublicera HELA reklamfilmen utan att klippa bort uppenbart kontroversiella delar av reklamfilmen.

Aftonbladet vill heller inte länka till reklamfilmen då man i så fall skulle kunna se hur otroligt många som har röstat ”tummen ned” utan väljer att enbart visa den i kraftigt nedbantad och tillrättalagd version på sin egen hemsida.

Aftonbladets nedklippta version: 1:17, SAS originalversion: 2:42.

Här en skärmbild från Aftonbladets version av videon, som alltså är 1,5 minuter kortare än originalet:

Alla vet att svenskhet existerar

Att kristendomen ursprungligen kom från en judisk man i nuvarande Israel, eller för att Lucia hade sitt ursprung i Italien, gör inte att kristendom eller svensk Lucia-tradition, som skiljer sig stort från Italien, inte är något svenskt. Det anpassas ju och smälter ibland samman med tidigare traditioner, på ett naturligt och av svenskarna självmant sätt.

Eller som Mattias Karlsson lyfte fram en gång, om vad den svenska kulturen, den svenska karaktären, handlar om:

”Visste ni att Birger Jarls kvinnofridslagar från 1200-talet är en av de tidigaste lagstiftningarna i världshistorien som gav kvinnor ett särskilt och explicit skydd mot övergrepp?” … till flit och handlingskraft.

Kärleken till naturen har alltid varit en stark del av svensk identitet, vilket Karlsson tog upp med ett mycket påtagligt bevis.

”Visste ni att den svenska seden med att ta våra efternamn från vår natur, i form av ord såsom berg, blad, sjö, gren, strand etc är närmast unik i världen?”

Karlsson pekade på att Sverige när det gäller medborgarrätt varit föregångsland:

”Visste ni att den svenska tryckfrihetsförordningen är den äldsta lagen i världen som garanterar yttrandefrihet och tryckfrihet?” Och om hur Sverige under stormaktstiden agerade respektfullt mot folket i de nya landområden som kungariket styrde.

Och detta är ändå ”bara” konkreta uttryck för svensk kultur.

”Be någon definiera färgen gul”

Det finns en uppsjö av mycket mer subtila uttryck för svensk kultur; hur man tolkar språk, ansiktsuttryck, tonläge. Temperament, konsensussökande, ärlighet, flit. Hur man ser på djur och natur, allemansrätt, män och kvinnor, renlighet i det offentliga rummet. Allt sådant och mycket mer, det konkreta tillsammans med det subtila, bygger upp svenskhet och svensk kultur.

Alla vet innerst inne om detta. Att det är svårt att definiera gör det inte mindre verkligt. Be någon definiera färgen gul i ord. Det går inte. Men alla vet gult när de ser det. Samma sak är det med kultur, med svenskhet.

LÄS ÄVEN: Landets första Sverigevänliga reklambyrå lovar skippa politisk korrekthet

Slutligen, som en kollega poängterade: lite kul att det sedvanliga gänget nu är helt oförstående för kritiken mot SAS, men rasade mot reklamfilmen om Staffanstorp.

PS: SAS har återpublicerat skandalfilmen på sin YouTube-kanal där de som vill kan kommentera och trycka tumme upp, eller ner: