Det undgår inte speciellt många svenska spelare att Sverige har fått igenom nya spellagar under 2019. Målet var att revolutionera marknaden för casinon som man ansåg gått för långt.

Ett av målen var att man ville spelreklamen skulle minska för nätcasinon. Man ansåg den vara allt för ofta förekommen. Dessutom fanns det klagomål över att marknadsföringen varit allt för aggressiv.

Därför valde regeringen, med Socialdemokraterna i spetsen att införa ett krav på en svensk licens för casino på nätet. Denna licens binder nätcasinon till att följa en del regler och krav. Bland kraven som finns från regeringen och Spelinspektionen i Sverige ingår bland annat:

  • Casinosidor måste erbjuda dig att spela med bankidentifiering – Ingen manuell registreing.
  • Casinon måste vara kopplade till Spelpaus.se & erbjuda skydd mot spelmissbruk.
  • Spelsidor inom betting & casino får enbart dela ut ett bonuserbjudande.
  • Spelbolagen är skyldiga att betala skatt i Sverige. Skattesatsen är 18% av den totala vinsten.
  • Reklam & marknadsföring för nätcasinon måste vara återhållsam & begränsad

Dessa nya lagar började gälla fr.o.m. 1 januari, 2019.

Vad är aggressiv reklam för casinon?

Formuleringen kring hur marknadsföringen av nätcasinon är ”återhållsam och begränsad”. Detta skapar utrymme för väldigt mycket tolkningar för spelbolagen.

Dessa tolkningar skapade oreda för det lagförslagen som regeringen hade lagt fram. Man ansåg efter drygt två månader efter att de nya spellagarna börjat gälla att marknadsföringen fortfarande var för aggressiv. Främst var det mängden av reklamfilmer eller kampanjer som störde regeringen.

– Det finns två val. Det ena är att branschen reglerar sig själva. Det andra är att vi blir tvingande att vidta åtgärder. Svenska folket är med rätta ilskna över mängden reklam för nätcasinon som finns idag.”, sa den ansvariga ministern – Ardalan Shekarabi (S)

Detta ledde till att man tog åtgärder och gemensamt samla de största spelbolagen inom casinospel i Sverige. Detta via BOS. Där försökte man gemensamt se till att skapa riktlinjer angående marknadsföring.

Mötet mellan Sveriges regering och spelbolagen mynnade inte ut till speciellt mycket. Därför är det än idag mycket som är oklart kring reklam och marknadsföring för nätcasinon. Med stor sannolikhet är det sista ordet inte sagt gällande riktlinjer kring den svensk spellicensen. Kanske kommer ytterligare åtgärder att tas emot marknadsföring.

Alternativt så kommer Spelinspektionen att stoppa casino licenser som de redan delat ut.

Fördelar med den svenska spellicensen

Kanske har inte reglerna för marknadsföring och reklam fungerat som man tänkt. Däremot är det flera andra punkter för casinon med licens som fungerar väldigt bra. Ett exmepel på detta är den Spelpaus som spelare kan använda för att blockera sina konto. Misstänker man sig själv med spelmissbruk så kan man spärra sina konton på alla casinon som du har registerat din bankidentifikation hos.

Bara under det första året med den nya casino licensen så stängde omkring 20 000 svenskar ner sina konton med hjälp av Spelpaus. Det måste ses som en positiv effekt av de nya reglerna för casinospel i Sverige.

Utöver det så är det en stor jackpott för den svenska staten. Under 2019 så väntas en bra bit över 1 miljard kronor betalas in via skatt. Dessa pengar hade utan de nya lagarna stannat kvar hos spelbolag på Malta eller Gilbraltar.