Flygplanet som skulle ta Norwegian till nya höjder har blivit en mardröm för både tillverkaren och flygbolaget. Som en del av Norwegians räddningsaktion har man nu beslutat att släppa den olycksdrabbade Boeing-modellen från den nya flottan.

Samtidigt som Norwegian är mitt i en process för att rädda bolaget genom rekonstruktion är de också mitt uppe i en rättslig tvist med flygplanstillverkaren Boeing i USA.

2019 beställde Norwegian 100 flygplan av modellen Boeing 737 MAX. I juli 2020 hade 18 stycken levererats och Norwegian beslutade annullera ordern. Parterna har fortfarande inte nått en överenskommelse, skriver E24.

LÄS ÄVEN: Utredningen visar: Boeings nya klimatsmarta design ledde till katastrofen

Olycksdrabbad flygplansmodell

I oktober 2018 kraschade en Boeing 737 MAX i havet, strax efter start från Jakarta i Indonesien. Ingen av de 189 personerna ombord överlevde. Planet var då endast två månader gammalt, enligt BBC.

Kort efter kraschen utfärdade Boeing en manual om hur piloterna skulle hantera felaktiga instrumentavläsningar i cockpit, som visat sig vara ett återkommande problem, skriver CNN. Trots detta störtade ytterligare en Boeing 737 MAX, i mars året därpå. Det planet uppges ha varit fyra månader gammalt då det kraschade, kort efter start.

”Piloterna utförde upprepade gånger alla procedurer tillverkaren föreskrivit men flygplanet gick inte att kontrollera”, konstaterade utredarna, enligt Al-Yazeera. Inte heller denna gång överlevde någon av de 149 personerna ombord. Planet startade från Etiopiens huvudstad Addis Abeba och kraschade sex minuter senare.

Nu har alltså Norwegian beslutat att släppa den olycksbenägna flygplansmodellen helt. Mäklarfirman Orix Aviation har fått i uppdrag att finna nya låntagare eller ägare till Norwegians Boeing 737 MAX.

LÄS ÄVEN: Boeing visste om tekniska problem med Max 8 redan efter första kraschen – lät dem flyga ändå