Flygförbud för Boeing Max 8 och 9 efter olyckorna i Etiopien och Indonesien har slagit hårt mot flygbolag i Europa som har en hög andel av dessa flygplan. Ett av dem är Norwegian som har 18 flygplan av denna modell i sin flotta. För att inte behöva ställa in avgångar hyrde flygbolaget in flygplan från ett litauiskt flygbolag med en historik av säkerhetsproblem – i vissa fall 20 år gamla. Passagerare informeras inte i förväg.

Samhällsnytt kan idag berätta att ett av flygbolagen som hyrs av Norwegian som ”wet lease” (med besättning) heter Avion Express. Flygbolaget är registrerat i Litauen och disponerar en flotta av 15 åldrade Airbus. Det äldsta flygplanet som Avion Express hyr ut är 28 år gammalt.

För tillfället använder Norwegian två flygplan av Avion Express – A320 som är 16 respektive 20 år gamla – som sätts på avgångar från Stockholm. När Samhällsnytt kontaktar Norwegians presschef Charlotte Holmbergh Jacobsson via mejl bekräftar hon att Norwegian använder dessa flygplan inom ramen för ”wetleaseavtal” med Avion Express:

– Exempel på bolag som vi hyr in ersättningsflyg från är även Corendan Air (holländskt), Jet Time (danskt) och Evelop Airlines (spanskt).

Dock har inte heller dessa flygbolag några nyare flygplan. Den genomsnittliga åldern på Jet Times flygplan är exempelvis 16,8 år enligt sajten Planespotters. Enligt presschefen, har samtidigt Norwegian en genomsnittsålder på 3,8 år på sina egna flygplan.

LÄS ÄVEN: Boeing visste om tekniska problem med Max 8 redan efter första kraschen – lät dem flyga ändå

Vidare menar Charlotte Holmbergh Jacobsson att passagerare informeras i förväg om byte av flygplan och kan omboka utan kostnad:

– Vi har förståelse för att man helst vill flyga med våra nya plan men vi hyr in ersättningsflyg för att se till att alla resenärer kommer dit de ska och för att undvika inställda avgångar. Vill man inte resa med ersättningsflyget kan man som sagt boka om eller boka av utan kostnad. Samtliga resenärer som berörs och ska flyga med ersättningsflyg får besked direkt av oss via sms där de även får möjlighet att boka om eller boka av utan kostnad.

Men just detta stämmer inte, kan Samhällsnytt visa. Vi åkte med ett av dessa ersättningsplan och ingen av passagerarna verkar ha blivit informerad i förväg. Det plötsliga flygplansbytet har lett till upprörda reaktioner ombord på flygplanet när flera passagerare ifrågasatte flygbolagets beteende. En av passagerarna grät av rädsla och ville gå av planet.

Märkliga ljud vid start som var ovanliga för ett A320-flygplan blev ytterligare en orsak till oro bland passagerarna. Luftkonditioneringen fungerade knappt vilket snabbt ledde till en för hög temperatur i kabinen samtidigt som dryck och mat inte kunde serveras ”på grund av tekniska problem med betalterminaler”.

LÄS ÄVEN: Utredningen visar: Boeings nya klimatsmarta design ledde till katastrofen

När Samhällsnytt konfronterar Holmbergh Jacobsson med att passagerarna inte informerades i förväg åtminstone på ett av flygen har hon ingen förklaring till detta:

”Det har kanske blivit ersättningsflyg med kort varsel”, skriver hon i ett mejl till oss.

Om man studerar historik av incidenter för Avion Express visar det sig att passagerarnas oro inte var helt obefogad. Den 4 maj 2018 skulle ett av Avion Express A320-plan flyga åt flygbolaget Condor från Stuttgart till Antalya. När flygplanet närmade sig startbanan vid avgång började det lukta starkt ombord på flygplanet vilket gjorde att passagerare klagade och ville avbryta flygningen.

Efter det som beskrivs som en revolt från passagerarna tvingades besättningen vända och komma tillbaka till terminalen. Väl där visade det sig att stanken berodde på att båda motorerna läckte olja på grund av defekta packningar. Motorblad och luftkanaler och motorerna blev starkt förorenade vilket ledde till att båda motorerna fick bytas, rapporterar sajten Aeroinside. Detta var dock inte den enda incidenten med säkerheten på Avion Express.

Enligt tjänsten Flightradar sätts de två Avion Express-flygplanen in på mer eller mindre slumpmässiga avgångar från/till Stockholm inom Europa. De senaste 7 dagarna har dessa plan bland annat dykt upp på avgångar till och från Berlin, Nice, Malaga, Rom, Palma de Mallorca, Helsingfors, Aten, Manchester, Riga, Palermo, Split samt Paris.

Samhällsnytt har ställt frågan till Norwegian om det är möjligt att Avion Express äldsta flygplan som är 28 år gammalt kan sättas in för att flyga på Norwegians avgångar. Presschefen Holmbergh Jacobsson gav ett undvikande svar på frågan:

”Det finns många flygbolag som har gamla flygplan i sin flotta men det gör inte dessa flygbolag mindre säkra.”

LÄS ÄVEN: Allvarliga säkerhetsbrister på Norwegian-flyg – ”En tidsfråga innan någonting händer”

Tycker du att den här artikeln var intressant? Glöm då inte att stödja Samhällsnytt med en månatlig donation! Klicka här för att se hur du kan bidra!