Debatten om att bygga nya stambanor för höghastighetståg har framför allt handlat om kostnaderna. Ett sätt man kommit på för att pressa priserna är att lägga nästan alla stationer utanför centrum i städerna tåget passerar.

Ali Sadeghi, chef för Trafikverkets program för nya stambanor, har nyligen slutfört en utredning om hur Sverige ska kunna få nya stambanor för höghastighetståg som går i upp emot 300 kilometer i timmen. Sträckorna som kan få tågen är Stockholm-Jönköping-Göteborg/Malmö.

Enligt Sadeghi kan Sverige tidigast få nya stambanor klara till 2045.

Kostnaderna har länge varit den ömma punkten. Genom att stationerna läggs utanför städernas centrum kan priserna pressas ned mot 205 miljarder kronor. Detta skulle innebära att de som vill åka med tågen får ta bilen eller buss från stan till stationen.

Denna variant gillade inte kommunpolitikerna som såg fram emot kraftigt förbättrade förbindelser. Detta tvingade Trafikverket att tänka om.

Missa inte vårt PLUS-innehåll!

I den nya utredningen konstateras att kostnaderna för den ursprungliga planen kommer bli högre än förväntat. Nu ligger summan på 295 miljarder kronor mot tidigare 245. Detta beror framför allt på att det kostar mer än förväntat att bygga nya spår och stationer i städerna.

Nya alternativ

Man har nu nya alternativ där det inte blir några stationer alls i städer som Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås.

I ytterligare ett alternativ får åtminstone Linköping och Jönköping centralt placerade stationer men då blir kostnaden 235 miljarder.

Regeringen vill inte spara genom att lägga stationerna utanför städerna utan genom billigare byggteknik.

– Det är ingen mening att bygga nya stambanor om folk inte kan kliva av tågen. Regeringens utgångspunkt är att tågen inte bara ska stanna i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Tomas Eneroth.

Samtidigt presenterar Skanska en ny studie som lovar att bygga hastighetsbanorna färdigt inom tio år och inom kostnadstaket på 205 miljarder. Byggföretaget föreslår att använda en teknik som använts brett i Kina, men som inte provades hittills i Europa – att bygga höghastighetsbanorna på pelare. Detta, menar Skanska, skulle kunna förkorta byggtiden drastiskt.