Många elbolag höjer nu nätavgiften för privat- och företagskunder. De som bor i småhus kommer att drabbas hårdare än boende i lägenheter. Bolagen hänvisar till inflationen och ökade kostnader för underhåll och nybyggen.

En av dem som höjt priserna är Vattenfall. Från och med den 1 januari tar företaget i genomsnitt tolv procent mer. För konsumenterna finns det inget att göra då man är fast hos den som äger elnätet.

På Villaägarnas riksförbund har man fått mängder med mejl från arga och besvikna medlemmar och elkunder. Organisationen är starkt kritiska mot de största bolagen som höjer sina marginaler absurt mycket på kundernas bekostnad medan ägarnas vinster blir allt större.

LÄS ÄVEN: Vattenfalls VD raderade ut hela vinsten – får miljon i lönelyft

– Om vi tar Vattenfall så höjde man elnätsavgiften med tolv procent, det är dubbelt så mycket som inflationen. Vilket privat företag som arbetar på en konkurrensutsatt marknad kan höja priserna dubbelt mot inflationen, det finns ju inte, säger Håkan Larsson, samhällspolitisk chef på förbundet, till Expressen.

Om man även räknar på de rörliga kostnaderna blir höjningen i praktiken dessutom betydligt högre för ett normalhushåll, vilket väcker ilska hos många.

Energimarknadsinspektionen, vars uppgift det är att övervaka att elnätsregleringen följs, menar Håkan Larsson är tandlös.

Skärpa elnätsregleringen

Nu vill Villaägarnas riksförbund att elnätsregleringen måste skärpas för att skydda konsumenten.

På Vattenfall försvarar pressekreterare Carina Netterlind prishöjningen.

– Våra kostnader har stigit snabbare än den genomsnittliga inflationen. Utöver att investera för att få färre och kortare avbrott behöver elnätet förstärkas där kapaciteten inte räcker till. När mer förnybar elproduktion ska anslutas måste elnäten förstärkas.