På måndagen lanserade den brittisk premiärminister Boris Johnson en ny hälsostrategi för landet. Denna innefattar bland annat reglering av tv-reklam för skräpmat. Då överviktiga utgör en riskgrupp för covid-19 hoppas man att planen också ska göra att färre britter insjuknar och riskerar sitt liv.
I ett videoklipp på Twitter berättar Johnson om att han själv alltid kämpat med vikten och att genom bättre vanor lyckats gå ner omkring sex kilo sedan han tillfrisknat från covid-19.
Losing weight is hard but with some small changes we can all feel fitter and healthier.
If we all do our bit, we can reduce our health risks and protect ourselves against coronavirus – as well as taking pressure off the NHS.
Our Better Health Strategy https://t.co/WdazXhuhRN pic.twitter.com/KZhW8p17FJ
— Boris Johnson (@BorisJohnson) July 27, 2020
I samband med kampanjen har landets statliga sjukvårdssystem NHS också släppt en app som ska underlätta
viktminskningen.
Nya regler
Samtidigt förbjuds tv-kanaler och webbplatser att visa reklam för skräpmat före kl 21. En annan ny regel att antalet kalorier måste anges på alkoholhaltiga drycker.
Från livsmedels- och reklambranschen är man dock måttligt imponerade där man befarar ett än mer förvärrat ekonomiskt läge.
I England är nästan två tredjedelar av den vuxna befolkningen överviktiga.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.