På måndagen lanserade den brittisk premiärminister Boris Johnson en ny hälsostrategi för landet. Denna innefattar bland annat reglering av tv-reklam för skräpmat. Då överviktiga utgör en riskgrupp för covid-19 hoppas man att planen också ska göra att färre britter insjuknar och riskerar sitt liv.

I ett videoklipp på Twitter berättar Johnson om att han själv alltid kämpat med vikten och att genom bättre vanor lyckats gå ner omkring sex kilo sedan han tillfrisknat från covid-19.

I samband med kampanjen har landets statliga sjukvårdssystem NHS också släppt en app som ska underlätta
viktminskningen.

Nya regler


Samtidigt förbjuds tv-kanaler och webbplatser att visa reklam för skräpmat före kl 21. En annan ny regel att antalet kalorier måste anges på alkoholhaltiga drycker.

Från livsmedels- och reklambranschen är man dock måttligt imponerade där man befarar ett än mer förvärrat ekonomiskt läge.

I England är nästan två tredjedelar av den vuxna befolkningen överviktiga.