På den nya sajten startar varje ny användare på nätverket sin egen kryptovaluta som andra får köpa genom att rösta upp den. På det sättet ökar kryptovalutans värde och gör det motiverat för andra att investera i den.

Bland sajtens tidiga supportar finns tunga investerare från Silicon Valley och enligt uppgifter ska Bitcoins värda 165 miljoner dollar redan ha satts in.

Användare kan sätta in Bitcoins som omvandlas till BitClout-polletter som sedan kan investeras i kreatörer inuti nätverket. Användare köper nämligen kreatörens egen valuta om de tror på att kreatören kommer att få genomslag i framtiden – i ett sådant fall kommer växelkursen för hans eller hennes egen kryptovaluta att öka och investerarna ska kunna kamma hem en vinst genom att sälja kreatörens valuta med vinst.

Med andra ord – som på den vanliga aktiemarknaden fast i format av ett socialt nätverk och med investeringar i fysiska personer.

– Om du tittar på människors nuvarande relation till sociala medie-företag så finns det en del kontrovers i att allt innehåll de skapar inte är deras utan ägs av plattformen – som inte vill dela sina inkomster av med sig, förklarar plattformens grundare som är anonym till TechCrunch.

Innan lanseringen har dock BitClout vållat en del kritik när företaget sökt igenom populära Twitter-profiler och satt upp 15 000 konton, vilket innebär att användare kan köpa andelar av exempelvis Kim Kardashians eller Elon Musks sociala valuta. Detta utan att dessa personer har tillfrågats om lov.

De som förespråkar plattformen menar samtidigt att detta är ett intressant försök att ändra maktförhållanden som finns mellan gamla sociala medieplattformar som Facebook, Instagram osv. och användare.