Glädjen över de sänkta bränslepriserna som regeringen och Sverigedemokraterna genomförde kan bli kortvarig. En hittills okänd EU-regel ska införas i Sverige 2027 vilket innebär att bilister, åkerier, bostäder och andra sektorer kommer att få betala utsläppsavgifter som läggs ovanpå bränslepriserna.

Vid årsskiftet sänktes reduktionsplikten i Sverige till EU:s miniminivå på sex procent, något som ledde till lägre priser men också kritik om att Sverige nu inte kan nå sina klimatmål.

LÄS ÄVEN: SVT trycker på för dyrare bensin och diesel

– Redan 2019 gick vi ut och varnade för reduktionsplikten och hur den skulle slå mot de svenska bränslepriserna. Då var det ingen som trodde på oss när vi sa att det kunde bli priser uppemot 30 kronor. Nu har Sverige anpassat sin nivå till omvärlden, mycket tack vare vårt opinionsarbete med nästan 600 000 medlemmar på Facebook, säger Peder Blohm Bokenhielm från Bränsleupproret till Carup.

Nu är det dock nya höjningar på gång som orsakar oro. Om tre år ska Sverige införa EU:s nya utsläppshandelssystem ETS2. Utsläppsavgifterna som bilister, åkerier, bostäder med flera tvingas betala kommer att gå till en EU-klimatfond.

40 kronor litern

Enligt Peder Blohm Bokenhielm har man haft möten med företrädare för bränslebranschen som spår att priserna kan öka upp till 40 kronor per liter då de nya EU-reglerna träder i kraft.

Bränsleupproret varnar nu för att effekten på bränslepriserna kan bli långt större på grund av ETS2 än vad reduktionsplikten ger.

Knappt några utredningar av de ekonomiska effekterna av ETS2 har ännu gjorts men den tyska tankesmedjan Agora Energiewende uppger i en analys att höjningen blir 4,50 kronor per liter.

LÄS ÄVEN: Klart: EU FÖRBJUDER bensin- och dieselbilar