För att genomföra nya EU-direktiv har regeringen lagt förslag som skulle innebära att biogasbilar inte längre skulle räknas som miljöbilar. Detta befarar man kan bli ett hårt slag mot den lokalt producerade biogasen.

Det är för att gå över till fossilfria transporter EU har kommit med de nya direktiven där bara rena elbilar och vätgas får räknas som miljöbilar. Biogasfordon skulle bli den stora förloraren. Beslutet skulle också påverka vilka slags fordon myndigheter som kommuner och regioner får köpa in.

I Växjö framställs biogas av matrester och mycket av denna går till att driva kommunens bussar men även personbilar. De nya EU-direktiven riskerar att omkullkasta hela produktionen då efterfrågan på sikt riskerar att minska.

–  Det är tråkigt om man med några administrativa hinder slår ut biogasmarknaden, säger Steve Karlsson, ansvarig för Växjös biogasproduktion, till SVT Nyheter.

38,5 procent av det totala antalet lätta bilar som köps in till stat, kommun och region genom offentlig upphandling ska vara fordon som inte släpper ut mer än 50 gram CO2/km. Endast el, vätgas och laddhybrider platsar här. Från 2026 får ingen koldioxid alls släppas ut och då riskerar biogasen att slås ut helt.

EU:s regelverk hänger inte med

Björn Fredriksson Möller vid EON är specialist inom hållbara transporter och är kritisk till de nya reglerna.

– Problemet är att EU ser biogasen som ett fossilt bränsle därför att det på många platser inom unionen är naturgas i tankarna. Naturgasen är ju fossil, vilket EU vill få bort, säger Björn Fredriksson Möller.

– Nu sker det en snabb övergång till biogas inom stora delar av Europa. Men regelverket inom EU gällande detta har inte hunnit med, utan man ser bara det som kommer ut ur avgasröret. Och det är inte helt rätt, utan man måste se till hela livscykeln och då är biogasen nästan helt utan koldioxidutsläpp.